Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Op dit moment hoeven transferpassagiers en gebruikers van privéjets geen vliegbelasting te betalen. Gewone Nederlanders wel. Dat is niet eerlijk. Die uitzonderingen moeten dus afgeschaft worden. Zodat we allemaal meebetalen aan de luchtvervuiling die ons vliegverkeer veroorzaakt.
Vliegen veroorzaakt veel uitstoot en legt druk op klimaat en leefomgeving. NSC wil een eerlijke verdeling van lasten; hogere belastingen op vliegen zijn redelijk, zeker als de opbrengsten worden ingezet voor betaalbare en duurzame alternatieven.
D66 is voor een vliegbelasting. Deze belasting willen we wel veranderen zodat de gewone vakantieganger minder gaat betalen. Mensen die heel ver, heel vaak of business class vliegen, gaan wel meer betalen voor hun uitstoot. Ook buitenlandse overstappers in Nederland gaan belasting betalen.
De vliegbelasting gaat vanaf 2027 omhoog en wordt gedifferentieerd naar afstand. Hier is het CDA voorstander van.
De vliegbelasting moet niet verhoogd worden voor mensen die een keer met het vliegtuig reizen voor vakantie. Wel moeten we veelvliegers eerlijk belasten. 8% van de reizigers koopt namelijk maar liefst 40% van alle vliegtickets. Zo houden we vakantie toegankelijk en werken we aan duurzaamheid.
De luchtvaart krijgt nu veel belastingvoordelen en is tegelijkertijd een van de grootste bijdragers aan klimaatverandering. Dit vinden wij onbegrijpelijk. Wij willen veelvliegers extra belasten met een belasting die hoger wordt wanneer je vaker en verder vliegt.
De SGP wil dat de belasting op verre vliegreizen omhoog gaat. Over vliegtickets naar onder meer Amerika en Azië wordt relatief maar heel weinig belasting betaald, terwijl die vliegreizen wel een flinke bijdrage leveren aan de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen.
Vliegtickets zijn kunstmatig goedkoop doordat geen accijns op brandstof wordt geheven en tickets geen btw kennen. In internationaal verband voeren we dit in. Daarnaast verhogen we de vliegbelasting, zodat de trein een aantrekkelijker alternatief wordt.
Volt wil dat duurzaam reizen de logische keuze wordt. Vliegen is slecht voor het klimaat en moet daarom eerlijk belast worden. Tegelijkertijd investeren we in goede en betaalbare alternatieven, zoals de trein.
Vliegen heeft veel nadelige effecten op milieu en dieren en moet ontmoedigd worden.
Op vliegen moet een progressieve vluchtbelasting worden ingesteld. Zo blijft een enkele reis betaalbaar, maar gaan veelvliegers eindelijk eerlijk betalen voor hun vervuiling.
De Piratenpartij staat voor 'de vervuiler betaalt'. Daarom willen we o.a. belasting heffen op kerosine en BTW op vliegtickets. Van de opbrengsten willen we internationale treinreizen goedkoper maken, zodat de duurzame optie niet langer de dure optie is. Meer info: https://programma.piratenpartij.nl/
Vliegen is nu te goedkoop, terwijl internationale treinen veel duurder zijn door internationale concurrentie. Hogere vliegbelasting maakt reizen duurzamer en bewuster, helpt CO₂-uitstoot terug te dringen en brengt de prijsverhouding met treinreizen meer in balans.
Mensen moeten gewoon kunnen vliegen waar en waarheen ze willen. De vliegbelasting moet juist niet omhoog, Nederland is al schreeuwend duur. Vliegen naar je vakantiebestemming is geen straf maar een beloning na het harde werken. De PVV is dan ook tegen iedere verhoging van de vliegbelasting
We willen dat vliegen voor iedereen toegankelijk blijft, zo blijft een vliegvakantie ook voor middeninkomens binnen bereik. We willen daarom geen hogere vliegbelasting, Lelystad Airport openen en meer vluchten vanaf Schiphol.
Dit is een nationale kop die verzwarend is boven EU-beleid. BBB gaat daar niet in mee. Vliegen moet ook voor gewone mensen bereikbaar blijven.
DENK wil dat vliegen voor iedereen betaalbaar blijft.
Vliegen is essentieel voor economie en vrijheid. Stop fiscale pestmaatregelen.
De overheid moet stoppen om burgers middels lastenverzwaringen een 'duurzame' levensstijl op te dringen. De luchtvaartsector is van groot belang voor onze economie. Daarnaast moeten vliegvakanties ook bereikbaar blijven voor Nederlanders zonder hoog inkomen. JA21 wil de vliegbelasting afschaffen.
De vliegtaks moet worden geschrapt om op concurrerend niveau te komen met de ons omringende landen. Wij slopen onze eigen economie met de vliegtaks.
De LP wil belastingen op vliegen volledig afschaffen. Wij zijn voor een kleine overheid, die bestaat uit enkele essentiële functies waarmee de veiligheid van haar burgers wordt gewaarborgd. De LP wil ook dat de kosten voor deze nachtwakersstaat per factuur aan elke burger kenbaar worden gemaakt.
Dit kan alleen als afspraken worden gemaakt in internationaal verband. Landelijk aanpassen verslechtert de concurrentiepositie van Nederland.
Reizen moet betaalbaar blijven, met lagere in plaats van hogere belastingen. Hogere lasten maken vliegen duurder en raken gewone mensen het meest, terwijl mobiliteit juist vrij en toegankelijk moet zijn.
Wij zijn voor minder belastingdruk dus ook op vliegreizen.