In Nederland betaal je belasting voor het bezit van een motorvoertuig, zoals auto, motorfiets of vrachtwagen. Ook als je maar weinig rijdt, betaal je die belasting. Bij rekeningrijden betaal je geen vast bedrag meer, maar betaal je meer als je meer kilometers rijdt. De overheid kan daarbij ook variëren in prijs. Zo kan ze het duurder maken om in de spits te rijden.
Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Betalen per kilometer is eerlijker: wie weinig rijdt, betaalt minder, en wie veel vervuilt betaalt meer. Zo stimuleren we fietsen en verminderen we files en uitstoot. In regio’s waar mensen afhankelijk zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief.
D66 wil een eerlijke kilometerheffing die rekening houdt met plaats, tijd, brandstofsoort en gewicht. Wie het meest gebruik maakt van het wegennet, betaalt het meest. Op die manier verminderen we ook de files in Nederland.
We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee een eerlijk deel bijdragen, met uitzondering van mensen met een beperking en mensen die afgelegen wonen. Strikte privacywaarborgen gelden.
Betalen per gereden kilometer is eerlijker en duurzamer. De ChristenUnie is voor een intelligente kilometerprijs: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger. Bij de invoering worden privacyoverwegingen, fraudegevoeligheid en uitvoerbaarheid meegewogen.
Volt wil een eerlijke kilometerheffing. Geen vaste bedragen, maar betalen naar gebruik: hoe meer je rijdt en vervuilt, hoe meer je betaalt. We houden daarbij rekening met type voertuig, uitstoot, tijd en plaats. Zo belasten we autorijden eerlijker en stimuleren we schone alternatieven.
De gebruiker betaalt.
De LP staat achter het concept van “de gebruiker betaalt”. Echter willen wij op den duur ook deze belastingen uitfaseren, aangezien wij infrastructuur niet als een overheidstaak zien.
De PVV is tegen rekeningrijden, automobilisten zijn geen melkkoe.
De VVD is geen voorstander van rekeningrijden. We willen dat werkende Nederlanders er niet op achteruit gaan.
NSC wil dat de auto betaalbaar blijft omdat mensen buiten de Randstad vaak geen alternatief hebben en zo extra worden geraakt. Gewone gezinnen mogen niet de dupe worden van nieuwe lasten.
De auto blijft voor veel Nederlanders hét vervoermiddel voor werk, gezin en vrije tijd. Met name in de regio blijft de auto van onschatbare waarde. De auto is onmisbaar voor onze bereikbaarheid, economie en persoonlijke vrijheid.
Het CDA is tegen een algemene kilometerheffing, we willen juist doelgericht beleid. We willen de belasting baseren op voertuigoppervlak en een heffing in de spits op drukke wegen, waarvan de opbrengst wordt geïnvesteerd in de verbetering van onze wegen en onze bereikbaarheid.
De SP is tegen rekeningrijden. Een hovenier uit Hengelo mag niet op hoge kosten gejaagd worden omdat hij een auto nodig heeft. Autorijden moet schoner worden, niet duurder. Dat dwingen we af bij de autofabrikanten.
DENK is tegen rekeningrijden. Dit legt namelijk een te zware druk op de portemonnee van de lage inkomens, waardoor autorijden een luxegoed wordt voor de hogere inkomens.
Geen rekeningrijden. Eén keer wegenbelasting en klaar; houd autorijden betaalbaar.
De brandstofprijzen zijn al fors omhoog gegaan. Een deel van de bevolking is afhankelijk van de auto, bijvoorbeeld in het landelijk gebied waar het openbaar vervoer geen serieus alternatief is. De SGP wil niet dat autorijden voor hen onbetaalbaar wordt.
JA21 wil af van maatregelen om autogebruik te ontmoedigen en wil investeren in nieuwe en bredere wegen om filedruk tegen te gaan. We zijn absoluut tegen maatregelen zoals rekeningrijden en een spitsheffing.
Er is al een kilometerheffing en die heet accijnzen en BTW op brandstof. Geen spionagekastjes in de auto.
Zo lang het openbaar vervoer nog niet gratis en toegankelijk is moet autorijden betaalbaar zijn. De lasten van klimaatbeleid worden niet langer gedragen door gewone burgers maar door grote vervuilers.
Of je veel of weinig rijdt, de weg dient goed onderhouden te worden. Daar betaal je voor. Het is een inbreuk op de privacy wanneer bijgehouden wordt wanneer je waar heen rijdt. Tenslotte zijn velen op de auto aangewezen wegens gebrek aan goed openbaar vervoer.
De Piratenpartij staat voor privacy. Kilometerheffing kan niet zonder privacyschendingen. Je betaalt al per kilometer door accijns op benzine. Auto's staan nu voor 95% van de tijd stil en nemen onnodig veel (parkeer)ruimte in beslag. Delen stimuleren is beter. Meer info: programma.piratenpartij.nl
De auto is nog altijd een veelgebruikt en onmisbaar vervoersmiddel in de regio. Landelijke maatregelen zoals rekeningrijden, die de regio extra benadelen, zijn wij tegen. De FNP zal niet accepteren dat een Fries of Achterhoeker straks meer betaalt, terwijl hier weinig alternatieven voor de auto zijn
Vrij Verbond kiest voor betaalbare en voorspelbare mobiliteit. Geen kilometerheffing: die verhoogt kosten, tast privacy aan en vergroot bureaucratie. Lagere accijnzen maken autorijden eenvoudiger en houden de vrijheid van automobilisten overeind.
De kilometerheffing is al 30 jaar gespreksonderwerp en men is nooit tot uitvoering gekomen. Het invoeren heeft ernstige consequenties o.a. voor de privacy. Daarom zijn we geen voorstander.