Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
De PVV is groot voorstander van minimumstraffen. Het kan niet zo zijn dat rechters zware geweldplegers met een fopstraf naar huis sturen om vervolgens weer slachtoffers te maken.
De VVD vindt het belangrijk dat straffen recht doen aan slachtoffers en nabestaanden en dat de samenleving wordt beschermd tegen zware criminelen. Daarom willen wij voor zeer ernstige misdrijven dat in Nederland minimumstraffen moeten komen, in lijn met landen om ons heen zoals Duitsland.
Straffen moeten weer betekenis krijgen. Bij ernstige misdrijven is BBB voor invoeren van minimumstraffen en uitsluiten van taakstraffen. Voor geweld tegen hulpverleners zoals brandweer, politie en zorgpersoneel is wat ons betreft altijd vervolging en een onvoorwaardelijke gevangenisstraf terecht.
Tegen geweld en zedendelicten passen minimumstraffen; de rechtsstaat moet duidelijk grenzen stellen.
Bij dusdanig ernstige (gewelds-, of zeden-) delicten moet het mogelijk zijn om uit te gaan van een minimumstraf. Het taakstrafverbod bij het plegen van geweld tegen hulpverleners is hier een goed voorbeeld van. Daders van geweld tegen hulpverleners mogen er niet met enkel een taakstraf vanaf komen!
Zware geweldsdelicten hebben een grote impact op het slachtoffer, maar tasten ook het rechtvaardigheids- en veiligheidsgevoel van de samenleving als geheel aan. Daar moet hard tegen opgetreden worden. Minimumstraffen zijn daarbij een goede stap.
Bij fysiek geweld tegen hulpverleners bijvoorbeeld past een onvoorwaardelijke gevangenisstraf.
Criminaliteit moet hoge consequenties hebben. De LP vindt de mogelijkheid tot maatwerk een belangrijk aspect van lokale veiligheidsplannen; voorkomen is beter dan repressie. Door samen te werken met de gemeente kan beter vorm gegeven worden aan individuele oplossingen voor veelplegers.
Zware delicten moeten in het algemeen veel zwaarder gestraft worden dan nu. Het invoeren van minimumstraffen is een vereiste.
In een rechtsstaat moet de politiek niet op de stoel van de rechter gaan zitten. Het is altijd aan de rechter om de passende strafmaat te bepalen en maatwerk te leveren. Dat kan niet als we minimumstraffen vastleggen of taakstraffen gaan verbieden.
Zware geweldsmisdrijven vragen om duidelijke grenzen en stevige straffen. Echter, de rechter moet altijd de omstandigheden kunnen meewegen bij het bepalen van de hoogte van de straf. Maatwerk is nodig om Nederland zo veilig mogelijk te maken.
D66 wil dat rechters altijd vrij zijn om de meest effectieve straf op te leggen die de samenleving veilig maakt. Soms is een hoge vrijheidsstraf effectief. In andere gevallen zorgt een betere straf er juist voor dat daders minder snel in herhaling gaan. Veiligheid moet voorop staan.
Het CDA vindt dat de rechter beoordelingsvrijheid moet hebben om een passende straf op te leggen aan een dader. Minimumstraffen passen niet bij een persoonsgerichte aanpak.
Een minimumstraf beperkt de rechtsgang en het eindoordeel van de rechter. Het is niet de manier om criminelen zwaarder te straffen, dan is het veel logischer om de discussie te voeren over een eventuele verhoging van de maximumstraf en de rechter en advocaten de ruimte te geven om hun werk te doen.
DENK is vóór het harder bestraffen van zwaar geweld. Minimumstraffen zijn hierin niet effectief. Rechters worden erdoor beperkt in het vellen van een oordeel. Ook leiden minimumstraffen in de praktijk soms zelfs tot lagere straffen. Zwaar geweld kan beter aangepakt worden met hogere maximumstraffen.
Minimumstraffen helpen niet om criminaliteit te bestrijden. Wij zijn tegen minimumstraffen, omdat rechters dan niet vrij zijn om een straf te geven die past bij de situatie. Onderzoek laat zien dat landen met minimumstraffen niet beter zijn in het bestrijden van criminaliteit dan landen zonder.
Minimumstraffen maken Nederland onveiliger, omdat rechters minder ruimte krijgen om rekening te houden met specifieke omstandigheden. Wel moeten voor zware delicten, zoals drugscriminaliteit en mensenhandel, de straffen omhoog.
Volt investeert in betere reïntegratie in plaats van minimumstraffen. We investeren juist in kleinschalige opvang, alternatieve straffen en onderwijs. Met werk en begeleiding na detentie vergroten we de kans dat mensen terugkeren in de samenleving en verkleinen we herhaling.
Rechters moeten de ruimte hebben voor maatwerk.
In een rechtsstaat bepaalt de rechter de straf, niet de politiek. Minimumstraffen tasten de scheiding der machten aan en verzwakken zo de rechtsstaat. Rechters moeten onafhankelijk zijn en elke zaak afzonderlijk kunnen beoordelen, met oog voor verzachtende en verzwarende omstandigheden.
Het strafrecht zoals nu is voldoende.
De Piratenpartij staat voor de democratische rechtsstaat. Minimumstraffen zetten politici op de stoel van de rechter. Rechters kunnen zelf alles afwegen en de strafmaat bepalen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat harder straffen niet werkt tegen impulsieve criminaliteit. Programma.piratenpartij.nl
Zwaar geweld moet zwaar bestraft worden. Het is echter aan de rechter om per incident te bepalen wat een passende straf is. Daar hoeft geen minimum voor te bestaan.
Minimumstraffen beperken de onafhankelijkheid van de rechter en leggen één vaste uitkomst op, terwijl elke zaak maatwerk vraagt.