Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Een maximumsnelheid van 100 km/u verlaagt de CO₂-uitstoot en stikstof. Dat is goed voor klimaat, natuur en gezondheid. Het maakt de wegen bovendien veiliger en vermindert lawaai langs snelwegen. Zo verbeteren we gezondheid, natuur en leefbaarheid.
De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur. Het verschil tussen 130 en 100 km per uur rijden levert 15 tot 25% minder uitstoot op, het is beter voor de gezondheid en leidt tot minder ongelukken.
Volt koppelt de maximumsnelheid aan klimaat en veiligheid. Als auto’s stiller en schoner zijn, kan de maximumsnelheid omhoog.
's Nachts ook 100 is veiliger voor mens en dier.
Een lagere maximumsnelheid is goed voor het milieu en veiliger voor alle weggebruikers. Bovendien is de tijdswinst bij 130 km/u marginaal op de korte Nederlandse snelwegen.
De Piratenpartij kijkt naar de toekomst en staat voor goede volksgezondheid. Harder rijden dan 100km/u veroorzaakt veel gezondheidsschade en verkeersongelukken, tegenover zeer beperkte reductie in reistijd. 100km/u levert bovendien significante afname van stikstof-, CO2- en fijnstof-uitstoot op.
De PVV wil Nederland laten rijden en is voor het verhogen van de maximumsnelheid op de snelweg naar 140 km/u.
De VVD is geen voorstander van een verdere snelheidsverlaging op de snelwegen.
Voor veel mensen is de maximumsnelheid van 100 km/u een bron van frustratie en het belemmert de doorstroming. NSC wil realistisch en uitvoerbaar beleid; een hogere snelheid kan verantwoord zijn zolang veiligheid en milieugrenzen bewaakt blijven.
Voor D66 staat voorop dat mobiliteit zo veilig en schoon mogelijk is. Een maximumsnelheid van 100 km/u op bepaalde trajecten en tijden kan daarvoor helpen, maar het is niet noodzakelijk om overal en altijd een maximumsnelheid van 100 km/u in te stellen.
De maximumsnelheid op de snelweg moet naar 130 km/u worden verhoogd op veilige trajecten. De veronderstelde voordelen van de huidige lagere snelheid, zoals stikstofreductie, zijn verwaarloosbaar. BBB geeft prioriteit aan bereikbaarheid en realisme in beleid.
Het CDA is tegen deze snelheidsverlaging op de snelweg. We verbeteren de verkeersveiligheid door de herinvoering van het alcoholslot, een harde aanpak van alcohol en drugs in verkeer, goede verlichting op 60- en 80-wegen en de aanpak van onveilige N-wegen.
De SP ziet nu geen reden om de maximumsnelheid ’s nachts generiek te verlagen. Wel staan we ervoor open om dat in specifieke gebieden te doen als er schade ontstaat aan natuur, zoals rondom de Veluwe, of als de verkeersveiligheid op het spel staat.
Wij vinden dat daar waar mogelijk de automobilist de ruimte moet krijgen om door te rijden.
De maximumsnelheid gaat standaard terug naar 130 km/u en waar veilig zelfs hoger. 100 km/u past niet bij doorstroming en vrijheid van verkeer.
De SGP houdt het graag zoals het nu is: 100 overdag, 130 's avonds en 's nachts. 100 overdag is veiliger en duurzamer, en zorgt voor betere doorstroming bij drukte. 130 's avonds en 's nachts kan prima omdat er dan veel minder auto's op de weg zijn. Zo hoef je niet onnodig langzaam te rijden.
De ChristenUnie is voorstander van het verlagen van de maximumsnelheid als dat de verkeersveiligheid dient of nodig is om de geluidsoverlast te verminderen of de luchtkwaliteit of kwetsbare natuur te verbeteren. We zijn geen voorstander van een algehele snelheidverlaging.
Automobilisten moeten niet onnodig beknot worden. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 km/h heeft daarnaast nauwelijks invloed op de stikstofuitstoot gehad. De maximumsnelheid kan wat JA21 betreft dan ook omhoog.
BVNL wil de maximumsnelheid 24/7 terugbrengen naar 130 km/uur. Het idee dat het effect zou hebben op de natuur is lachwekkend.
Snelheidsbeperking is preventieve betutteling. De vermindering van stikstofuitstoot door verlaging van de maximumsnelheid is onmeetbaar. De veiligheid komt niet in het geding, dus vindt de LP dat de maximumsnelheid zo snel mogelijk terug moet worden gebracht naar 130 km/u.
De huidige snelheden handhaven.
Dit mag waar het veiligheidshalve kan ook 130 km/u zijn. Wij zijn echter wel voor duidelijkheid en zijn het gejojo zat.
Een uniforme maximumsnelheid van 100 km/u, ook ’s nachts, is onnodige Haagse bemoeienis. Snelheid moet worden bepaald door veiligheid, doorstroming en lokale omstandigheden, niet door een centrale regel die overal en altijd geldt.
De maximum snelheid op de autowegen zal voor zowel overdag als in de avond 130 km p/uur mogen zijn.