Lelystad Airport moet open voor commerciële luchtvaart.

Lelystad Airport, een vliegveld bij Lelystad, zou vakantievluchten gaan overnemen van Schiphol. In 2022 kreeg het vliegveld geen natuurvergunning, waardoor het niet open kon. Een natuurvergunning is toestemming van de overheid voor activiteiten die slecht zijn voor de natuur, zoals stikstofuitstoot of lawaai. Het vliegveld heeft deze vergunning nog steeds niet gekregen. Daarom kunnen er geen commerciële passagiersvluchten komen op Lelystad Airport. Eerder dit jaar is Lelystad Airport wel aangewezen als trainingsplek voor vliegtuigen van het leger.

Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling

Lelystad Airport moet open voor commerciële luchtvaart.
PVV
Eens

Het vliegveld ligt er volledig klaar. Dus wat de PVV betreft: zo snel mogelijk openen

VVD
Eens

We moeten ophouden met vergaderen over een kant-en-klaar vliegveld. Wat de VVD betreft gaat Lelystad Airport open voor zowel defensie- als burgerluchtvaart. Dat is goed voor de economie en daarmee kunnen we Schiphol ontlasten.

DENK
Eens

DENK vindt dat Lelystad Airport kan bijdragen aan een betere verdeling van de commerciële luchtvaart in ons land.

FvD
Eens

Open Lelystad voor commerciële luchtvaart; bereikbaarheid en economie varen er wel bij.

JA21
Eens

Lelystad Airport is van belang voor het vestigingsklimaat, kan Schiphol ontlasten en geeft een economische impuls aan Flevoland. Bovendien is er al 240 miljoen euro in geïnvesteerd. Het vliegveld gesloten houden is pure kapitaalvernietiging. JA21 wil Lelystad Airport zo snel mogelijk openen.

BVNL
Eens

Het vliegveld is klaar voor de burgerluchtvaart. Vliegroutes dienen maximaal rekening te houden met omwonenden.

Libertaire Partij
Eens

De LP vindt dat publieke investeringen in elk geval moeten renderen en dat moeten faciliteren waarvoor ze gebouwd zijn. Verder ziet de LP het liefst dat het beheren van luchthavens geen taak van de overheid is.

Vrij Verbond
Eens

Of Lelystad Airport opent, bepalen belanghebbenden, luchtvaartmaatschappijen en reizigers, niet de overheid. Geen politieke blokkades, maar ruimte voor de gemeenschap om te besluiten welke luchthavens wenselijk zijn.

De Linie
Eens

Lelystad Airport had allang open moeten zijn voor de commerciële luchtvaart om Schiphol te ontlasten.

SGP
Neutraal

De SGP heeft nog geen knoop doorgehakt over definitieve openstelling van Lelystad Airport voor de burgerluchtvaart. We vinden onder meer dat eventuele openstelling gepaard moet gaan met afspraken over minder vluchten van en naar Schiphol waar nu veel geluidsoverlast is. Dat is nog onduidelijk.

GroenLinks-PvdA
Oneens

Lelystad Airport openen betekent meer vluchten, meer CO₂ en meer lawaai. Dat schaadt natuur en gezondheid, terwijl er al genoeg vliegcapaciteit is. Wij kiezen voor klimaat en leefomgeving en investeren in duurzame alternatieven zoals goed treinverkeer.

NSC
Oneens

Het openen van Lelystad Airport voor commerciële vluchten legt extra druk op de leefomgeving van omwonenden door meer geluidsoverlast en verkeersdrukte. NSC wil investeren in bestaanszekerheid en een gezonde woonomgeving; uitbreiding van de luchtvaart past daar niet bij.

D66
Oneens

Lelystad Airport kan niet open voor commerciële vluchten. De opgaven op het gebied van klimaat, biodiversiteit en leefkwaliteit zijn dusdanig groot dat het openen van een nieuwe luchthaven niet verantwoord is.

BBB
Oneens

Lelystad Airport krijgt een bestemming als luchtmachtbasis op basis van militair medegebruik. Pas na het volledig legaliseren van de PAS-melders valt met BBB te praten over commerciële vluchten. Géén laagvliegroutes met extra hinder en uitstoot.

CDA
Oneens

Lelystad Airport wordt een belangrijke thuisbasis voor Defensie met de stationering van F-35’s. Commercieel gebruik van het vliegveld is voor het CDA geen doel op zich, maar kan alleen bij strikte voorwaarden: stiller en schoner vliegen en een oplossing voor laagvliegroutes.

SP
Oneens

Er zijn grote en terechte zorgen van de bewoners over de uitbreiding van luchthaven Lelystad. De groei van het vliegveld gaat voor meer overlast en vervuiling zorgen. Lelystad Airport gaat niet open en er komen geen nieuwe aanvliegroutes voor Schiphol.

Partij voor de Dieren
Oneens

Lelystad Airport openen voor vakantievluchten is onwenselijk vanwege schade aan het klimaat, de volksgezondheid en de schaarse stikstofruimte. De Tweede Kamer heeft in 2024 een voorstel van ons aangenomen om Lelystad Airport definitief niet te openen voor vakantievluchten.

ChristenUnie
Oneens

De ChristenUnie is tegen het openen van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart. Het doel als overloopluchthaven van Schiphol kan niet gehaald worden en er zullen laagvliegroutes nodig zijn. De gedane publieke en private investeringen worden ruimhartig gecompenseerd.

Volt
Oneens

Volt kiest voor gezonde lucht en minder geluidsoverlast. We investeren daarom juist meer in ruimte voor duurzame alternatieven, zoals internationale treinen.

Vrede voor Dieren
Oneens

De luchtvaart moet drastisch krimpen.

BIJ1
Oneens

Er komen geen nieuwe vliegvelden bij. Nederlandse vliegvelden, waaronder Schiphol, mogen niet uitbreiden. Het totale aantal vliegbewegingen wordt afgebouwd, met als doel een structurele krimp van de luchtvaart.

50PLUS
Oneens

Alleen open als er bij andere vliegvelden verminderd wordt. Momenteel zijn er genoeg andere mogelijkheden in Nederland.

Piratenpartij
Oneens

Piratenpartij staat voor duurzaam vervoer en een gezonde leefomgeving. Lelystad Airport kan niet uitbreiden, omdat dit ten koste gaat van de gezondheid van omwonenden en de omliggende natuur. Boerderijen opkopen voor meer vluchten is onwenselijk. Informeer jezelf: https://programma.piratenpartij.nl/

FNP
Oneens

Er zijn voldoende vliegvelden in Nederland. Wij zijn eerder voor het terugdringen van het aantal vluchten door bijvoorbeeld vliegtaks en belasting op kerosine dan het openen van nieuwe commerciële vliegvelden.