Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Nederland heeft de hoogste accijns op brandstof van de hele EU. Daarom zegt de PVV klip en klaar: we verlagen de brandstofaccijns in 2026. En dit financieren we door te snijden in klimaatuitgaven. Het beleid dat voor die gekke verhoging heeft gezorgd mag er nu ook voor betalen.
Autorijden moet voor iedereen betaalbaar zijn, ongeacht of je auto op benzine of elektriciteit rijdt. Daarom willen we een accijnsverlaging tot 2030, zodat de prijs aan de pomp betaalbaar is.
NSC wil bestaanszekerheid versterken en betaalbare energie en vervoer zijn daar een belangrijk onderdeel van, met speciale aandacht voor grensregio’s. Lagere accijnzen verlichten de lasten voor gezinnen en ondernemers, zeker nu energie- en vervoerskosten hoog blijven.
BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.
Vanwege de hoge brandstofprijzen de afgelopen jaren, zijn de accijnzen meerdere malen verlaagd en niet geïndexeerd, ook met steun van het CDA. Het CDA houdt altijd oog voor de prijs aan de pomp.
Door de uitverkoop van ons openbaar vervoer zijn veel mensen afhankelijk van hun auto. Een hogere belasting op benzine zorgt er niet voor dat mensen ander vervoer kiezen, het jaagt ze alleen de kosten op. Wij kiezen voor verlaagde benzineaccijnzen en investeren in het openbaar vervoer.
De brandstofprijzen zijn te hoog. DENK vindt dat die verlaagd moeten worden.
Brandstof is veel te duur door accijnzen. Verlaag fors voor koopkracht en mobiliteit.
De SGP wil verlaging van brandstofaccijnzen. De brandstofprijzen zijn fors omhoog gegaan. Accijnsverhogingen komen daar bovenop. De SGP wil vervoersarmoede voorkomen en ervoor zorgen dat voorziening en werk op een betaalbare manier bereikbaar blijven. Er zijn al voldoende prikkels voor verduurzaming.
De automobilist wordt kaalgeplukt aan de pomp. Nederland heeft de hoogste brandstofaccijns van Europa en laat deze als enige meestijgen met de inflatie. JA21 wil lagere accijns. Een motie van JA21 om te voorkomen dat benzine vanaf 1 januari 26 cent per liter duurder wordt is door de Kamer aangenomen
Minimaal tot het niveau van het Europees gemiddelde. Dat is ook goed voor de opbrengsten, want zeer velen tanken buiten Nederland en doen daar de boodschappen, omdat de overheid het leven in Nederland onbetaalbaar heeft gemaakt.
Zo lang het openbaar vervoer nog niet gratis en toegankelijk is moet autorijden betaalbaar zijn voor iedereen in Nederland.
De LP is voor het afschaffen van alle belastingen en accijnzen. Wij zijn voor een kleine overheid, bestaande uit een aantal essentiële functies waarmee de veiligheid van burgers wordt gewaarborgd. We stellen daarbij voor dat de kosten voor deze nachtwakersstaat per factuur kenbaar worden gemaakt.
De tijdelijke accijnsverlaging moet na 1-1-2026 blijvend verlaagd worden. Mits dit binnen financiële randvoorwaarden mogelijk is.
Autorijden is in de regio vaak noodzakelijk maar kostbaar. Daarom steunen wij een blijvende accijnsverlaging op brandstof om reizen voor iedereen betaalbaar te houden. Tegelijk blijven we tegen fossiele subsidies aan bedrijven.
Vrij Verbond kiest voor betaalbare energie en mobiliteit. Accijnzen op benzine, gas en diesel gaan omlaag, en btw op accijnzen verdwijnt. Zo ervaren burgers en ondernemers direct lagere lasten en blijft de economie sterk en zelfstandig.
De accijns op benzine, gas en diesel moet omlaag en dit geldt wat ons betreft ook voor tabak en alcohol. Wij willen de accijns verlagen naar het door de EU bepaalde minimumniveau.
Reizen moet betaalbaar blijven, maar ook schoon. Daarom maken we OV goedkoper en stimuleren we elektrische auto’s en fietsen. Wie veel vervuilt betaalt meer. In regio’s zonder goed OV betalen mensen minder, en lage en middeninkomens krijgen lastenverlichting.
Voor D66 staat voorop dat iedereen op een fijne en betaalbare manier van A naar B moet kunnen gaan. Daarom blijft de accijns op benzine, gas en diesel in stand.
We moeten snel van fossiele brandstoffen af. Gebruik van benzine, gas en diesel eerlijk beprijzen is een eerste stap. Ook schaffen we andere fossiele subsidies af. Het geld dat we hiermee besparen, gebruiken we o.a. om duurzame ondernemers en openbaar vervoer te stimuleren.
De ChristenUnie wil het fiscaal veel minder aantrekkelijk maken om het klimaat en de leefomgeving te belasten. Daarom willen we stoppen met fossiele fiscale voordelen. Een accijnsverlaging past daar niet bij.
Volt wil een duurzame toekomst. Daarom verlagen we de belasting op vervuilende brandstoffen niet. We investeren juist in beter openbaar vervoer en schone alternatieven. Ook belasten we de volledige vervuiling van een auto, van CO₂-uitstoot tot gebruikte grondstoffen.
Accijnsopbrengsten uit brandstof moeten worden ingezet voor verbetering van betaalbaar openbaar vervoer.
De Piratenpartij staat voor ‘de vervuiler betaalt’. Wij willen meer belasting op grondstoffen, zodat de inkomstenbelasting omlaag kan. Wij streven er daarbij naar accijnzen op Europees niveau te harmoniseren en treinreizen goedkoper te maken. Informeer jezelf: programma.piratenpartij.nl