Openbaar vervoer moet gratis zijn voor mensen met een laag inkomen.

Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling

Openbaar vervoer moet gratis zijn voor mensen met een laag inkomen.
GroenLinks-PvdA
Eens

Openbaar vervoer moet voor iedereen in Nederland bereikbaar zijn. Gratis ov maakt het makkelijker om naar werk, school of vrienden te gaan. Zo zorgen we voor gelijke kansen, minder uitsluiting en eenzaamheid en kiezen meer mensen voor een duurzaam vervoermiddel.

NSC
Eens

NSC wil dat openbaar vervoer betaalbaar en toegankelijk blijft, zeker voor mensen met een laag inkomen. Gerichte steun en kortingen voor bepaalde groepen zoals armoederegelingen en de jongerendagkaart zijn hiervoor goed uitvoerbaar en zorgen dat iedereen kan blijven meedoen in de samenleving.

D66
Eens

Het openbaar vervoer zou gratis moeten zijn voor mensen met een laag inkomen. Directe invoering leidt tot overvolle treinen. Dus starten we met het klimaatticket, waarmee mensen voor een vaste lage prijs buiten de spits met het OV kunnen reizen. Deze kaart is goedkoper voor mensen met lage inkomens.

SP
Eens

Het OV moet zo snel mogelijk gratis worden voor iedereen. Tot dit zo is maken we het OV direct goedkoper door de btw te schrappen en een goedkoop maandabonnement in te voeren. Ook maken we stads- en streekvervoer meteen gratis voor 65-plussers, kinderen, scholieren en mensen met een beperking.

DENK
Eens

Mobiliteit is voor ons een mensenrecht. Het is onacceptabel dat de gestegen kosten leiden tot mobiliteitsarmoede. DENK staat daarom vóór gratis openbaar vervoer voor de lagere inkomens.

Partij voor de Dieren
Eens

Het openbaar vervoer moet betaalbaar en toegankelijk zijn. Daarom gaan wij hier flink in investeren door ticketprijzen te halveren en de btw hierop af te schaffen. Voor mensen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum wordt het openbaar vervoer helemaal gratis.

Vrede voor Dieren
Eens

OV moet betaalbaar en beschikbaar zijn voor iedereen.

BIJ1
Eens

Het openbaar vervoer wordt gratis en toegankelijk voor iedereen, en is uiterlijk in 2030 volledig elektrisch. OV-bedrijven worden genationaliseerd en onder democratische controle van werknemers geplaatst.

50PLUS
Eens

50PLUS streeft naar gratis openbaar vervoer voor iedereen. In ieder geval moet het OV bereikbaar en betaalbaar zijn dus ook voor reizigers met een laag inkomen.

Piratenpartij
Eens

De Piratenpartij wil het OV gratis maken voor iedereen. Dit kost slechts 4 miljard; 10% van wat we nu uitgeven aan fossiele subsidies. Dit stimuleert duurzaam vervoer, en is de goedkoopste manier om het fileprobleem op te lossen. Informeer jezelf: programma.piratenpartij.nl

De Linie
Eens

Openbaar vervoer mag gratis zijn voor armlastigen. Wij zijn voor laagdrempelig openbaar vervoer en zien het liefst een systeem zoals dat nu in Duitsland geldt waarbij men voor een zeer laag maandbedrag het openbaarvervoer netwerk mag gebruiken. Helemaal gratis hoeft wat ons betreft niet.

SGP
Neutraal

De SGP wil goedkoper openbaar vervoer. In ieder geval door het gratis te maken voor kinderen en door de btw af te schaffen. Verder voelt de SGP wel voor de Onderwegpas, een reisproduct voor mensen met lage inkomens. Maar het is nog onduidelijk of deze met korting of gratis wordt aangeboden.

PVV
Oneens

Openbaar vervoer kost veel geld. De overheid, en dus de belastingbetaler, moet dat betalen. Uiteindelijk betaalt u toch, middels belastingen, voor uw kaartje met het OV en is het dus nooit helemaal gratis.

VVD
Oneens

De VVD wil dat het openbaar vervoer voor iedereen betaalbaar is. We willen minder inkomensafhankelijke en nivellerende regelingen, omdat dit ervoor zorgt dat werken minder gaat lonen en voor meer complexiteit.

BBB
Oneens

Gratis openbaar vervoer maakt mensen afhankelijk van de staat, ontneemt hen de mogelijkheid om werken lonend te laten zijn en creëert een tweedeling met mensen die net wat meer verdienen. BBB streeft naar betaalbaar, beschikbaar en betrouwbaar OV, ook buiten de Randstad.

CDA
Oneens

Het CDA is tegen gratis OV. Gratis openbaar vervoer klinkt sympathiek, maar kost veel geld en maakt Nederland niet beter bereikbaar. Het CDA zet in op betaalbaarheid: reizen met bus of trein mag niet duurder zijn dan nodig, zodat het OV voor iedereen toegankelijk blijft.

FvD
Oneens

Geen ‘gratis’-kaartjes met hoge belasting elders. Verlaag lasten breed; houd OV betaalbaar zonder nieuwe toeslagen.

ChristenUnie
Oneens

We willen dorpen, wijken en steden beter bereikbaar maken met het openbaar vervoer. We stoppen de bezuiniging op het ov en trekken 300 miljoen euro per jaar uit voor meer bussen en goedkopere kaartjes. Armoede bestrijden we met o.a. eerlijke lonen en een rechtvaardiger belastingstelsel.

Volt
Oneens

Volt wil dat iedereen in Nederland altijd toegang heeft tot goed openbaar vervoer. Het moet bereikbaar, beschikbaar en betaalbaar zijn. Daarom kiezen we voor lagere tarieven en kortingen voor iedereen, niet alleen voor een kleine groep.

JA21
Oneens

JA21 wil investeren in een goed en betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen. Wij zijn geen voorstander van inkomenspolitiek via OV-kaartjes.

BVNL
Oneens

Gratis bestaat niet. Het beleid moet er juist op gericht zijn om mensen aan te moedigen zich te ontplooien en ontwikkelen.

Libertaire Partij
Oneens

Gratis bestaat niet en is een misleidend woord. Een verplichting om te betalen voor anderen via belastinggeld vindt de LP onethisch.

FNP
Oneens

Openbaar hoeft voor niemand geheel gratis, dat is onbetaalbaar, maar is momenteel te duur voor velen. Een rijksbijdrage zou het wel toegankelijker kunnen maken en moet in ieder geval het OV in de minder rendabele gebieden overeind houden.

Vrij Verbond
Oneens

Vrij Verbond kiest voor eenvoud en keuzevrijheid. OV is nooit gratis: als de overheid betaalt, doet de belastingbetaler dat. Liever een basisinkomen dat iedereen zekerheid geeft, zodat je zelf beslist waar je geld aan uitgeeft.