De overheid moet weer geld geven aan mensen om elektrische auto’s te kopen.

Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling

De overheid moet weer geld geven aan mensen om elektrische auto’s te kopen.
GroenLinks-PvdA
Eens

De overheid moet zoveel mogelijk mensen helpen bij de overstap naar OV én elektrisch rijden, juist ook mensen met een laag- of middeninkomen. Zij zijn voor hun werk vaker afhankelijk van de auto. Eerdere subsidies waren vooral in het voordeel van mensen die al veel geld hadden.

D66
Eens

D66 wil dat de overheid mensen helpt om een elektrische auto te kopen. Zo maken we schoon rijden bereikbaar voor iedereen. Tegelijk willen we een slimme kilometerheffing naar plaats, tijd, brandstof en gewicht, zodat elektrisch rijden structureel de aantrekkelijke keuze wordt.

DENK
Eens

De energietransitie mag niet leiden tot ongelijkheid. DENK wil daarom dat de subsidie voor de aankoop van elektrische auto's terechtkomt bij met name de lagere en middeninkomens, zodat zij ook een elektrische auto kunnen aanschaffen.

SGP
Eens

De SGP wil dat tweedehands elektrische auto's binnen bereik van de gewone man komen. Je ziet nu dat tweedehands elektrische auto's door het wegvallen van subsidiegelden en fiscale voordelen de grens over gaan. Dat wil de SGP graag voorkomen door een stimuleringsregeling voor tweedehands elektrische auto's.

ChristenUnie
Eens

De autobelastingen moeten hervormd worden, zodat benzineauto's en elektrische auto's van vergelijkbare soort evenveel belasting betalen. Dat doen we via een gewichtscorrectie (voor het zware accupakket). Zo worden elektrische auto's weer aantrekkelijk.

Volt
Eens

Volt wil elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk maken. Daarom steunen we mensen bij de overstap. Bijvoorbeeld met leenmogelijkheden en belastingvoordelen. Zo versnellen we de verduurzaming en maken we fossiel rijden minder aantrekkelijk.

Vrede voor Dieren
Eens

Het fossiele wagenpark moet zo snel mogelijk gesaneerd worden.

De Linie
Eens

De subsidie op de aanschaf van een elektrische auto moet weer terug komen. Tevens moet de Wegenbelasting wet worden aangepast voor de veel zwaarder wegende elektrische auto's

PVV
Oneens

Geen euro naar het subsidiëren van elektrische auto's en andere duurzaamheidswaanzin. Dit is oneerlijke concurrentie en Henk & Ingrid betalen de rekening.

VVD
Oneens

We houden autorijden betaalbaar, bijvoorbeeld door de brandstofaccijns te verlagen en door de MRB voor elektrische rijders betaalbaar te houden. We willen lasten verlagen, maar willen nu geen nieuwe subsidieregeling.

NSC
Oneens

Subsidies op elektrische auto’s komen vaak terecht bij hogere inkomens die al een auto kunnen betalen. NSC wil dat belastinggeld vooral wordt ingezet voor bestaanszekerheid en betaalbare oplossingen; brede lastenverlichting en investeringen in ov en woningisolatie hebben meer effect.

BBB
Oneens

We stimuleren schoner vervoer via innovaties en brandstoffen, maar willen autogebruik niet ontmoedigen of bewoners dwingen keuzes te maken zonder reëel alternatief. Overhaaste financiële prikkels zijn ongewenst. BBB is tegen subsidies voor elektrische auto’s.

CDA
Oneens

Het CDA wil elektrisch rijden stimuleren. Dat doen we niet met subsidies, maar via meer laadpalen en de eis dat alle nieuwe personenauto’s vanaf 2030 volledig elektrisch zijn.

SP
Oneens

De SP is tegen herinvoering van de Teslasubsidie. De subsidie voor elektrische auto's gaat vooral naar mensen met een hoog inkomen, waardoor de kloof tussen klassen wordt vergroot. Wij zorgen voor duurzaam vervoer voor iedereen door te investeren in toegankelijk en op termijn gratis openbaar vervoer.

Partij voor de Dieren
Oneens

Fossiele auto's worden wat ons betreft niet één-op-één vervangen door elektrische. Auto's staan namelijk 95% van de tijd stil en gebruiken veel ruimte en grondstoffen. We investeren liever in het openbaar vervoer en deelauto's. Dan hebben we minder auto's nodig.

FvD
Oneens

Stop met subsidiëren van elektrische auto’s. Laat de markt werken en zorg voor betaalbare energie.

JA21
Oneens

Mensen moeten vrij zijn in hun keuze voor een type auto. De overheid moet die keuze niet opdringen. Met belastinggeld elektrische auto's subsidiëren werkt marktverstorend. JA21 wil daarnaast de brandstofaccijns verlagen, geen kilometerheffing invoeren en het verbod op brandstofmotoren terugdraaien.

BVNL
Oneens

Nederlanders moeten vrij zijn in het maken van hun keuze. De overheid dient zich uit ons leven terug te trekken.

BIJ1
Oneens

De massaproductie van elektrische auto’s is geen echte oplossing voor de klimaatcrisis. Publiek geld moet niet naar subsidies voor auto’s gaan, maar naar gratis, goed en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen.

Libertaire Partij
Oneens

De LP is tegen alle subsidies, ook klimaatgerelateerde. De overheid dwingt elektrificatie af met subsidies/mandaten, dit leidt tot explosieve stijging van de vraag naar netcapaciteit. Het gevolg is dat er grootschalige/dure investeringen nodig zijn, gefinancierd door belastinggeld en netkosten.

50PLUS
Oneens

50PLUS wil dat gratis geld inzetten om het openbaar vervoer te verbeteren. Het openbaar vervoer moet voor iedereen bereikbaar en betaalbaar zijn.

Piratenpartij
Oneens

De Piratenpartij staat voor efficiënt ruimtegebruik en duurzame oplossingen. Auto's nemen veel ruimte in. Wij stimuleren liever het delen van auto's, en het gebruik van het Openbaar Vervoer. Lees meer: https://programma.piratenpartij.nl/#mobiliteit

FNP
Oneens

De inzet op elektrisch rijden is belangrijk en die steunen wij, wij zien echter meer in het op peil brengen van de infrastructuur, het oplossen van netcongestie en voor regelingen die lokaal opladen eenvoudiger maken in plaats van het geven van geld.

Vrij Verbond
Oneens

Innovatie floreert zonder subsidies. Elektrische auto’s zijn welkom, maar overheidsgeld moet geen technologie bevoordelen. Vrij Verbond kiest voor eerlijke concurrentie en lagere lasten, zodat de beste oplossingen vanzelf betaalbaar worden.