De regering moet ervoor zorgen dat er per jaar maximaal 350.000 vluchten van en naar Schiphol gaan. Dat is nu 440.000 per jaar.

Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling

De regering moet ervoor zorgen dat er per jaar maximaal 350.000 vluchten van en naar Schiphol gaan. Dat is nu 440.000 per jaar.
D66
Eens

D66 wil reizen met de trein veel aantrekkelijker maken, zodat er minder vluchten nodig zijn. De luchtvaart draagt zo bij aan minder geluidsoverlast en een lagere stikstof- en CO2-uitstoot. We kijken daarbij eerst naar veelvliegers, vluchten op hele korte afstanden en privéjets.

GL-PvdA
Eens

Vliegen is slecht voor het milieu en voor de gezondheid van omwonenden. Veel vluchten gaan nu naar plekken die helemaal niet ver weg zijn. Wat GroenLinks-PvdA betreft vervangen we die met snelle, internationale treinen. Zo blijven we goed bereikbaar, zonder de uitstoot en overlast.

ChristenUnie
Eens

De toegevoegde waarde van een internationaal knooppunt als Schiphol is en blijft groot, maar de negatieve impact op de omgeving is enorm en neemt eerder toe dan af. Het aantal vliegbewegingen wordt gemaximeerd op 300.000 vluchten.

Volt
Eens

Volt wil fossiele korte afstandsvluchten en privévluchten verbieden. De belasting op kerosine en vliegtickets moet omhoog en (middel)lange afstandsvluchten worden duurder. Schiphol mag vanaf 2026 nog maximaal 400.000 vluchten per jaar faciliteren. Deze maatregelen zorgen op langere termijn voor een sterkere afname.

PvdD
Eens

De luchtvaart krijgt een omvang die past binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid. Krimpen naar 350.000 vluchten per jaar van en naar Schiphol is een begin.

SGP
Eens

De SGP wil minder vliegbewegingen door onder meer verhoging van de vliegbelasting en door het aantal vluchten in de avond/nacht en op zondag te beperken. De geluidsoverlast rond Schiphol is nu te groot.

BIJ1
Eens

Vliegvelden mogen niet verder uitbreiden en het aantal vluchten moet krimpen. We zetten ons op Europees niveau in om een Europees spoornetwerk te realiseren om korteafstandsvluchten uit te faseren. Voor gemeenschappen uit de voormalige koloniën worden prijsstijgingen van vliegtickets naar hun land van herkomst gecompenseerd.

Piratenpartij - De Groenen
Eens

Piratenpartij - De Groenen staat voor betaalbare woningen voor iedereen en duurzame mobiliteit. Krimp van Schiphol maakt de bouw van tienduizenden extra woningen mogelijk. Dit kan door overstapvluchten te schrappen, en korte vluchten te vervangen door treinreizen. https://programma.piratenpartij.nl

50PLUS
Eens

Het aantal vluchten geeft een enorme belasting op de leefomgeving van Schiphol en Groene Hart en de grenzen zijn inmiddels wel bereikt zo niet zelfs ernstig overschreden. Het gaat ook over vluchten met reizigers die slechts een tussenstop maken op Schiphol en doorvliegen naar andere bestemmingen.

LEF
Eens

Schiphol is nu een hub voor transfervluchten, wat Nederland bereikbaarheid geeft. De prijs hiervoor is te hoog geworden: Nederlanders hebben veel overlast en Schiphol geeft te grote milieubelasting. Om deze reden wil LEF Schiphol zelfs laten krimpen naar 200.000 vluchten per jaar.

Splinter
Eens

Vliegen heeft een grote belasting op het milieu en dat wil Splinter tegengaan. Daarom: stimulering van het openbaar vervoer als alternatief voor korte afstandsvluchten, invoering van een vliegtaks, en afschaffing van belastingvoordelen voor de luchtvaart.

Nederland met een PLAN
Eens

NL PLAN wil vliegen ontmoedigen met een groentax per kilometer. Daarentegen dienen er meer hogesnelheidstreinverbindingen tussen Europese steden te komen.

DENK
Neutraal

Vluchten met zeer korte afstanden moeten met een aantrekkelijke treinverbinding kunnen verminderd worden. Ook vluchten die alleen maar gericht zijn op overstappers kunnen worden verminderd. Aan de andere kant is Schiphol van groot belang voor onze economie en voor reizigers. Dat willen wij behouden.

Politieke Partij voor Basisinkomen
Geen antwoord
VVD
Oneens

De VVD vindt dat je op een schone manier de wereld moet kunnen ontdekken. Schiphol is essentieel voor onze economie. Het is daarom noodzakelijk dat het overstapknooppunt van Schiphol behouden wordt. Wel wordt Schiphol voor de komende jaren meer in balans gebracht met de omgeving en de natuur.

BBB
Oneens

BBB wil het huidige maximum aantal vluchten van/naar Schiphol bevriezen, niet verlagen, om innovatie in de luchtvaartsector te stimuleren en ondersteunen

CDA
Oneens

Het CDA wil krimp van de luchtvaart naar 440.000 vluchten, om geluidsoverlast en uitstoot tegen te gaan. Zo brengen we de balans terug tussen de lusten en lasten van vliegen. Met krimp naar 440.000 vluchten behouden we de waarde van Schiphol en brengen we het meer in harmonie met mens en milieu.

SP
Oneens

De krimp naar 440 duizend is nog een ambitie en die moet zo snel mogelijk gerealiseerd worden. De SP wil daarnaast een veelvliegerstaks en verbod op privéjets. Het zijn namelijk de veelvliegers die het meeste vervuilen, niet de mensen die één keer per jaar op vakantie gaan.

JA21
Oneens

JA21 staat pal voor de luchtvaart. De luchtvaart is innovatief, toekomstbestendig en is momenteel geluid drastisch aan het verminderen. De krimp van Schiphol is onnodig en betekent een zware klap voor onze werkgelegenheid en economie. JA21 is daarom absoluut tegen de krimp van Schiphol.

PVV
Oneens

Schiphol zorgt voor veel werk en inkomen. En de Nederlandse luchtvaart is onmisbaar voor onze economie.

FVD
Oneens

FVD vindt het absurd om een van de belangrijkste luchtvaartknooppunten in Europa te kortwieken om onnodige CO2-reductiedoelen te halen. Wij willen inzetten op een nieuwe luchthaven in de Noordzee, waarmee we Schiphol op termijn kunnen ontlasten.

BVNL
Oneens

Schiphol is een economische pijler van de Nederlandse economie en mag groeien op een verantwoorde manier waarbij ingezet wordt op energiezuinige en stille vliegtuigen.

NSC
Oneens

We willen eerst kritisch beoordelen hoeveel vluchten er echt nodig zijn voor het behoud van de ‘netwerkkwaliteit’ van Schiphol. We willen strenge eisen stellen aan geluidhinder en luchtkwaliteit en nachtvluchten verbieden.

Libertaire Partij
Oneens

De LP heeft als doel om regulering te verminderen en economische vrijheid te bevorderen. Personen of partijen die schade ondervinden door Schiphol kunnen juridische stappen ondernemen, inclusief het overwegen van collectieve claims.

Samen voor Nederland
Oneens

Schiphol is een erg belangrijke factor in onze economie. Nederland lijdt onder de afname. Daarnaast kan men de andere luchthavens in Nederland beter inzetten dan dat het nu gedaan wordt.

PartijvdSport
Oneens

De overheid dient er alles aan te doen om te luisteren naar de omwonenden en naar Schiphol en te kijken naar mogelijkheden die realistisch en haalbaar zijn.