Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Het CDA wil betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen. Bovendien willen we dat meer mensen gebruik gaan maken van bus, trein, tram en metro.
Veel mensen gebruiken het openbaar vervoer om naar werk, school of vrienden en familie te gaan. Het OV moet daarom voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijven. D66 wil een Klimaatticket waarmee je voor een vaste lage prijs per maand buiten de spits de trein, metro, bus en tram kan gebruiken.
Goed plan, maar dat is niet voldoende. Openbaar vervoer moet ook binnen de spitsuren goedkoper worden. Want voor veel mensen is het openbaar vervoer nauwelijks meer te betalen. Dit kan bijvoorbeeld door de BTW op kaartjes af te schaffen.
Duurzaam reizen moedigen we aan en het OV moet voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom komt GroenLinks-PvdA met een klimaatticket waarmee je voor €49 per maand onbeperkt reist in de daluren. Ook starten we met testen om het openbaar vervoer voor mensen met lage inkomens gratis te maken.
Het moet betaalbaarder worden om met de trein of bus te reizen, binnen én buiten de spits. Dat kan door een specifiek abonnement maar ook door bijvoorbeeld het verlagen van de btw op OV-kaartjes en het extra subsidiëren van het OV, wat de ChristenUnie voorstelt.
Om af te komen van onze afhankelijkheid van auto’s is betaalbaar en toegankelijk OV van groot belang. Daarom steunen we het idee van een goedkoop maandticket voor onbeperkt OV naar Duits model.
Het OV moet weer betaalbaar worden.
Goedkope mobiliteit is wat DENK betreft een mensenrecht. Zo verzekeren wij dat ook lage - en middeninkomens van A naar B kunnen komen, tegen een betaalbaar tarief.
De SGP wil reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker maken. Dat kan door een btw-vrijstelling, maar ook door een experiment met een ov-abonnement van 49 euro buiten de spitsuren. Dat laatste helpt ook om de enorme drukte in de spits te beperken.
BIJ1 wil dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is. Het openbaar vervoer moet daarom voor iedereen gratis worden.
BVNL is zelfs geheel voor gratis maken van het OV. Het biedt o.a. meer mogelijkheden voor mantelzorgers, minder files, minder parkeerproblemen en minder auto’s in steden.
We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur. We verkennen de invoering van een ticket voor onbeperkt reizen door het hele land in de daluren voor een bedrag per maand, naar Duits voorbeeld.
Piratenpartij - De Groenen willen het OV gratis maken voor iedereen. Dit kost slechts 4 miljard; 1/10 van wat we nu uitgeven aan fossiele subsidies. Zolang het niet gratis is, steunen wij onbeperkt OV voor een beperkt bedrag per maand, zoals in buurland Duitsland. In Luxemburg is OV zelfs gratis.
Het is in overeenstemming met het idee dat openbaar vervoer betaalbaar wordt voor iedereen, al ziet 50PLUS liever gratis OV om te beginnen in de daluren.
LEF is voor gratis openbaar vervoer voor iedereen (anders is het niet openbaar). Een tussenstap zou een ov-abonnement van 49 euro kunnen zijn. Studenten zouden bovendien niet gedwongen moeten zijn om buiten de spits te reizen.
Het OV is zo langzamerhand onbetaalbaar. Als we een betaalbaar alternatief voor de auto willen, moet het OV betaalbaar, betrouwbaar en voor iedereen toegankelijk zijn.
NL PLAN vindt dat het openbaar vervoer voor elke Nederlandse burger gratis moet zijn. Er moet ook fors geinvesteerd worden in het openbaar vervoer: Vooral in het comfort, de veiligheid en de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer. Toeristen betalen wel voor bus, trein, tram en metro.
Volt wil tariefdifferentiatie voor het openbaar vervoer, zoals een dalurentarief. Ook moet het tarief progressief dalen op lange stukken en moet er een standaard lager tarief komen voor de laagste inkomens.
De VVD wil zowel het openbaar vervoer als de auto betaalbaar houden. Dat doen we echter op andere manieren. Zo willen we de reiskostenvergoeding verhogen. Dit helpt alle mensen die binnen en buiten de spits naar hun werk moeten.
BBB ziet de waarde in betaalbaar OV maar is bezorgd om de financiële haalbaarheid en impact op de kwaliteit van het OV.
JA21 wil de kwaliteit van het Openbaar Vervoer drastisch verbeteren. Dit doen we in de eerste plaats door uitbreiding van het netwerk. JA21 wil OV betaalbaarder maken en afzien van een spitsheffing, maar deze tarieven zijn niet realistisch en kosten de belastingbetaler veel geld.
FVD wil de spitsheffing afschaffen en het OV in zijn algemeenheid betaalbaarder maken.
Prijzen voor producten en diensten worden gevormd door de markt. De overheid mag zich niet bemoeien met de prijzen.
Het OV dient in zijn algemeenheid goedkoper te worden.
De taak van de overheid is om te kijken naar mogelijkheden om het OV zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de mensen die er gebruik van maken.