Er moet een ov-abonnement komen waarmee je buiten de spitsuren voor 49 euro per maand onbeperkt met bus, trein, tram en metro kan reizen.

Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling

Er moet een ov-abonnement komen waarmee je buiten de spitsuren voor 49 euro per maand onbeperkt met bus, trein, tram en metro kan reizen.
CDA
Eens

Het CDA wil betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen. Bovendien willen we dat meer mensen gebruik gaan maken van bus, trein, tram en metro.

D66
Eens

Veel mensen gebruiken het openbaar vervoer om naar werk, school of vrienden en familie te gaan. Het OV moet daarom voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijven. D66 wil een Klimaatticket waarmee je voor een vaste lage prijs per maand buiten de spits de trein, metro, bus en tram kan gebruiken.

SP
Eens

Goed plan, maar dat is niet voldoende. Openbaar vervoer moet ook binnen de spitsuren goedkoper worden. Want voor veel mensen is het openbaar vervoer nauwelijks meer te betalen. Dit kan bijvoorbeeld door de BTW op kaartjes af te schaffen.

GL-PvdA
Eens

Duurzaam reizen moedigen we aan en het OV moet voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom komt GroenLinks-PvdA met een klimaatticket waarmee je voor €49 per maand onbeperkt reist in de daluren. Ook starten we met testen om het openbaar vervoer voor mensen met lage inkomens gratis te maken.

ChristenUnie
Eens

Het moet betaalbaarder worden om met de trein of bus te reizen, binnen én buiten de spits. Dat kan door een specifiek abonnement maar ook door bijvoorbeeld het verlagen van de btw op OV-kaartjes en het extra subsidiëren van het OV, wat de ChristenUnie voorstelt.

PvdD
Eens

Om af te komen van onze afhankelijkheid van auto’s is betaalbaar en toegankelijk OV van groot belang. Daarom steunen we het idee van een goedkoop maandticket voor onbeperkt OV naar Duits model.

PVV
Eens

Het OV moet weer betaalbaar worden.

DENK
Eens

Goedkope mobiliteit is wat DENK betreft een mensenrecht. Zo verzekeren wij dat ook lage - en middeninkomens van A naar B kunnen komen, tegen een betaalbaar tarief.

SGP
Eens

De SGP wil reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker maken. Dat kan door een btw-vrijstelling, maar ook door een experiment met een ov-abonnement van 49 euro buiten de spitsuren. Dat laatste helpt ook om de enorme drukte in de spits te beperken.

BIJ1
Eens

BIJ1 wil dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is. Het openbaar vervoer moet daarom voor iedereen gratis worden.

BVNL
Eens

BVNL is zelfs geheel voor gratis maken van het OV. Het biedt o.a. meer mogelijkheden voor mantelzorgers, minder files, minder parkeerproblemen en minder auto’s in steden.

NSC
Eens

We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur. We verkennen de invoering van een ticket voor onbeperkt reizen door het hele land in de daluren voor een bedrag per maand, naar Duits voorbeeld.

Piratenpartij - De Groenen
Eens

Piratenpartij - De Groenen willen het OV gratis maken voor iedereen. Dit kost slechts 4 miljard; 1/10 van wat we nu uitgeven aan fossiele subsidies. Zolang het niet gratis is, steunen wij onbeperkt OV voor een beperkt bedrag per maand, zoals in buurland Duitsland. In Luxemburg is OV zelfs gratis.

50PLUS
Eens

Het is in overeenstemming met het idee dat openbaar vervoer betaalbaar wordt voor iedereen, al ziet 50PLUS liever gratis OV om te beginnen in de daluren.

LEF
Eens

LEF is voor gratis openbaar vervoer voor iedereen (anders is het niet openbaar). Een tussenstap zou een ov-abonnement van 49 euro kunnen zijn. Studenten zouden bovendien niet gedwongen moeten zijn om buiten de spits te reizen.

Splinter
Eens

Het OV is zo langzamerhand onbetaalbaar. Als we een betaalbaar alternatief voor de auto willen, moet het OV betaalbaar, betrouwbaar en voor iedereen toegankelijk zijn.

Nederland met een PLAN
Eens

NL PLAN vindt dat het openbaar vervoer voor elke Nederlandse burger gratis moet zijn. Er moet ook fors geinvesteerd worden in het openbaar vervoer: Vooral in het comfort, de veiligheid en de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer. Toeristen betalen wel voor bus, trein, tram en metro.

Volt
Neutraal

Volt wil tariefdifferentiatie voor het openbaar vervoer, zoals een dalurentarief. Ook moet het tarief progressief dalen op lange stukken en moet er een standaard lager tarief komen voor de laagste inkomens.

Politieke Partij voor Basisinkomen
Geen antwoord
VVD
Oneens

De VVD wil zowel het openbaar vervoer als de auto betaalbaar houden. Dat doen we echter op andere manieren. Zo willen we de reiskostenvergoeding verhogen. Dit helpt alle mensen die binnen en buiten de spits naar hun werk moeten.

BBB
Oneens

BBB ziet de waarde in betaalbaar OV maar is bezorgd om de financiële haalbaarheid en impact op de kwaliteit van het OV.

JA21
Oneens

JA21 wil de kwaliteit van het Openbaar Vervoer drastisch verbeteren. Dit doen we in de eerste plaats door uitbreiding van het netwerk. JA21 wil OV betaalbaarder maken en afzien van een spitsheffing, maar deze tarieven zijn niet realistisch en kosten de belastingbetaler veel geld.

FVD
Oneens

FVD wil de spitsheffing afschaffen en het OV in zijn algemeenheid betaalbaarder maken.

Libertaire Partij
Oneens

Prijzen voor producten en diensten worden gevormd door de markt. De overheid mag zich niet bemoeien met de prijzen.

Samen voor Nederland
Oneens

Het OV dient in zijn algemeenheid goedkoper te worden.

PartijvdSport
Oneens

De taak van de overheid is om te kijken naar mogelijkheden om het OV zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de mensen die er gebruik van maken.