Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Duidelijk is dat stikstofreductie door de snelheidsbeperking nagenoeg nihil is, we herintroduceren dan ook de maximumsnelheid van 130 km/uur op die wegen waar het kan uit oogpunt van veiligheid en geluidshinder.
Iedereen moet vlot en veilig van A naar B kunnen. De maximumsnelheid moet dan ook terug naar 130 km/h, daar waar het kan en veilig is. De huidige snelheidslimiet om zogezegd het stikstofprobleem op te lossen is bewezen onzinnig.
De PVV wil het liefst vandaag nog 140 kunnen rijden op de snelweg.
Daar waar het kan, moet de automobilist gewoon kunnen doorrijden.
FVD wil de maximumsnelheid terug naar 130 km/h en waar verantwoord hoger, naar Duits model.
Volgens BVNL is de uitstootwinst sinds overdag 100 km per uur gereden wordt nihil. Daarom kan op minder drukke snelwegen, waar geen overmatige drukte en geluidsoverlast ontstaat, weer 130 km per uur gereden worden.
Daar waar het veilig is geen schade aan omwonenden veroorzaakt kan snelheid naar 130 en harder.
Samen voor Nederland wil zelfs graag een onderzoek om erachter te komen of de maximum snelheid afgeschaft kan worden.
De VVD wil graag weer overdag 130 km/uur rijden op de snelweg. Dat kost stikstofruimte die we eerst willen gebruiken voor de bouw van nieuwe huizen, boeren die nu zonder vergunning zitten (PAS-melders) en het bouwen van nieuwe infrastructuur. Op termijn gaan we wel weer naar 130 km/uur.
Het CDA wil de bestaande snelheidslimieten niet veranderen. Van 19.00 - 06.00 uur 130 kilometer per uur, en overdag 100 kilometer per uur. Dit is belangrijk voor de verkeersveiligheid, het tegengaan van geluidsoverlast en de uitstoot van fijnstof en stikstof.
D66 wil de stikstofuitstoot terugdringen en kijkt daarbij naar de landbouw, industrie én vervoer. Overdag maximaal 100 km/uur rijden zorgt voor minder uitstoot, waardoor we sneller door kunnen gaan met het bouwen van huizen. Zo helpen we ook boer en natuur.
Als het rustig is op de weg, in de avond en nacht, kan er al 130 worden gereden. Als dit overdag ook het geval zou zijn, dan zou dit voor extra vervuiling zorgen en die willen we aanpakken.
Hoe harder er gereden wordt, hoe vervuilender en onveiliger. Om de luchtkwaliteit verbeteren en geluidsoverlast tegen gaan, is er een lagere maximumsnelheid nodig. Dat is beter voor onze gezondheid, voor de natuur, voor de verkeersveiligheid en het zorgt ook nog voor minder files.
Dit heeft negatieve effecten op verkeersveiligheid, natuur, klimaat en luchtkwaliteit.
Volt wil naar de Nul Uitstoot-samenleving per 2040. Hoe harder je rijdt, hoe meer je uitstoot. Hoe lager het maximum, hoe beter.
De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt zowel overdag als ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur. Het verschil tussen 130 en 100 km per uur rijden is 15 tot 25% minder uitstoot.
De SGP wil voorlopig de 100 km/uur op de snelweg handhaven. De SGP wil dat de stikstofruimte die deze maatregel oplevert alsnog gebruikt wordt om onder meer woningbouw van het stikstofslot te halen.
Door een hogere maximumsnelheid stoten auto’s meer vervuilende stoffen uit die invloed hebben op de luchtkwaliteit. BIJ1 wil dit tegengaan.
We hebben geen plannen om de maximumsnelheid op snelwegen te wijzigen, met het oog op de verkeersveiligheid en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen
Gezondheidsschade en verkeersveiligheid tegenover zeer beperkte reistijd reductie. De 100km/u regeling levert significante stikstof-, CO2- en fijnstofuitstoot afname. Het maakt het verkeer veiliger. Stikstof is slecht voor de natuur, fijnstof is slecht voor de mens en CO2 is slecht voor het klimaat
Dit is zeer onwenselijk voor het milieu en klimaat.
Hogere maximum snelheden leiden tot meer verkeersdoden, ook bij andere weggebruikers. LEF wil dat verkeersboetes inkomensafhankelijk worden. Een boete moet niet een vast bedrag zijn maar een percentage, zoals ze in Zwitserland doen. Bij een verkeersboete van €80.000 houdt je je sneller aan de regels
De maximumsnelheid op snelwegen blijft 100 km per uur, op ringwegen 80 km per uur en in het centrum 30 km per uur. In natuurgebieden gelden nachtelijke snelheidsbeperkingen voor de veiligheid van mens en dier. Om aanrijdingen met wild te voorkomen, wordt er ingezet op wildpassages.
De huidige maatregelen hebben stiktstofuitstoot verlaagd en dat dienen we zo te houden.
De maximumsnelheid voor een goede doorstroming ligt rond 90 km/u. 100 km/u is wat NL PLAN betreft snel genoeg en bovendien is het beter voor het milieu.