Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Wij willen dat scholen zich focussen op de basis; lezen, schrijven en rekenen. Het is geen taak van de overheid om scholen op te dringen om les te geven over seksuele diversiteit. Dit hoort wat JA21 betreft niet thuis op een basisschool.
De PVV constateert dat schoolkinderen in toenemende mate geïndoctrineerd worden met genderwaanzin. De PVV wil juist extra aandacht op scholen voor kernvakken zoals taal en rekenen. Scholen moeten politieke indoctrinatie buiten de deur houden.
DENK vindt het de taak van de ouders om hun kinderen op te voeden over seksuele diversiteit. De scholen moeten hun aandacht besteden aan rekenen en schrijven. Wel vindt DENK het van belang dat er op iedere school aandacht voor is dat discriminatie uit den boze is.
FVD vindt dat kinderen niet blootgesteld moeten worden aan seksuele diversiteit. Kinderen moeten beschermd worden tegen dingen waar zij op jonge leeftijd nog niet klaar voor zijn. Het is onnodig om op de basisschool les te geven over seksuele diversiteit.
Scholen moeten als onderdeel van de kerndoelen aandacht besteden aan seksualiteit en de opvattingen die daarover leven in de samenleving, maar is niet eens met de opvatting dat scholen in het onderwijs de sociale acceptatie van seksuele diversiteit moeten bevorderen en dus de dominante opvatting bij
Woke-indoctrinatie in het onderwijs moet subiet stoppen en het onderwijs moet weer neutraal worden. Meer aandacht voor basisvaardigheden als rekenen, lezen en schrijven, meer aandacht voor vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en biologie en minder tijd voor ideologisch gedreven curriculum.
Het curriculum van basisscholen is aan de scholen, de leerkrachten en de ouders.
Het woord "verplicht" zegt alles. Ook hier vrije keus. Stop de WOKE onzin en laat scholen hiernaast zelf bepalen wat zij aanbieden aan lessen. Scholieren moeten klaargestoomd worden voor vervolg studie. Seksuele voorlichting is de rol van de ouders.
Een verplichting roept weerstand op. Wij vinden het belangrijk dat er seksuele voorlichting en educatie gegeven wordt, zodat bewustwording gecreëerd wordt.
Les over seksuele diversiteit geeft bij kinderen alleen maar verwarring, omdat dit een onderwerp is waar kinderen nog niet bewust mee bezig zijn. Kinderen zijn op dat gebied ook zeer beïnvloedbaar.
Het is belangrijk dat kinderen op school leren dat bijvoorbeeld homoseksualiteit iets normaals is. In het (burgerschaps)onderwijs moet daarom aandacht zijn voor het bespreekbaar maken van relaties, seksualiteit en diversiteit.
Het is belangrijk om kinderen te informeren over verschillen in geaardheid/seksualiteit om homo/transgenderhaat tegen te gaan.
Respectvol om leren gaan met seksualiteit en met diversiteit is één van de kerndoelen van het basisonderwijs. Het CDA vindt het belangrijk dat kinderen op school leren de verschillen tussen mensen en groepen mensen te respecteren.
D66 vindt het belangrijk dat kinderen les krijgen over seksuele diversiteit, met lesmateriaal passend bij de leeftijd en ontwikkeling van kinderen. Zo leren kinderen goed hun eigen grenzen aangeven, leren ze omgaan met verschillen in de klas en worden ze weerbaarder.
Het is goed dat hier aandacht voor is. De lesmethoden moeten wel passen bij de leeftijd van kind. Kleine kinderen hoeven hier niet mee geconfronteerd te worden, maar tegen het einde van de basisschool naderen kinderen de puberteit. Dan is het goed dat zij hierover les hebben gehad.
Ieder kind moet zich veilig voelen op school. Uitsluiting vanwege seksuele geaardheid of genderidentiteit mogen we niet accepteren. Daarom zijn goede lessen over diversiteit zo belangrijk. Zo leren kinderen dat er verschillen bestaan én dat die heel normaal zijn.
Thuis is de eerste plek waar je leert over seksualiteit en respect voor elkaar. De basisschool is een ander kring, daar leer je om te gaan met diversiteit binnen de samenleving. Scholen geven hier invulling aan op een manier die past bij de identiteit van de door de ouders gekozen school.
Volt wil dat er op álle basis- en middelbare scholen les wordt gegeven over seksuele en genderdiversiteit. Op iedere school hoort inclusieve seksuele voorlichting aan bod te komen. Daarnaast pleit Volt ervoor dat kinderen respectvol om leren gaan met, nu nog, gemarginaliseerde groepen.
Scholen blijven voorlichting geven over sekse-, gender- en seksuele diversiteit. LHBTIQA+- acceptatie wordt onderdeel van docentenopleidingen, en bestaande initiatieven worden gesteund. Er komen kerndoelen over het doorbreken van taboes, stereotypering, relaties, online seksualiteit en consent.
Elk kind verdient de mogelijkheid om zelf te beslissen wie ze zijn. Vroeg lesgeven over seksuele diversiteit zorgt voor een inclusievere en meer begripvolle samenleving voor mensen van elke seksuele geaardheid.
Het verbod op discriminatie (art. 1 van de Grondwet) is een basiswaarde van de democratische rechtstaat en een waarborg voor menselijke waardigheid. Dit verbod heeft niet alleen betrekking op ras, godsdienst en geslacht, maar ook op seksuele diversiteit. Aandacht hiervoor op school is goed.
Op de basisschool ontdekken kinderen hoe ze zich verhouden tot meisje-zijn en jongen-zijn. Het is dus niet meer dan logisch dat onderwijs over seksuele diversiteit op de basisschool in het standaard lespakket zit, en dat kinderen leren dat in Nederland iedereen zichzelf mag zijn.
Maatschappijleer gaat over kennis van maatschappij als democratische rechtsstaat en onze rol daarin. Seksuele diversiteit (niet seksuele voorlichting), abortus, Keti Koti, religies en vele andere maatschappelijke en politieke thema's zijn daar onderdeel van en behoren tot de opvoeding van kinderen.
Jongeren hebben recht op gezonde en gebalanceerde seksuele voorlichting. Diversiteit hoort daarbij. Mensen worden doodongelukkig als ze geen uitdrukking kunnen geven aan hun gevoelens. Ze verdienen alle soorten voorbeelden en worden daar echt niet slechter van.
Splinter is voorstander van voorlichting over seksuele diversiteit om kinderen een goede start te geven voor hun eigen ontwikkeling tot stabiele volwassenen en om hen voor te bereiden op de diversiteit in de samenleving.