Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Lelystad Airport biedt een kans voor de economie en werkgelegenheid van Flevoland en daarmee voor heel Nederland. Lelystad Airport kan een deel van de vluchten van Schiphol overnemen. Het vliegveld moet wel aan alle eisen voldoen om een natuurvergunning te krijgen. We gaan overlast tegen.
Wat JA21 betreft opent Lelystad Airport dit jaar nog, het zou zonde zijn om de investeringen van ruim 214 miljoen euro verloren te laten gaan. Wel moeten de laagvliegroutes zoveel mogelijk beperkt worden en moet de herindeling van het luchtruim zo snel mogelijk voltooid worden.
Door het openen van vliegveld Lelystad kan Schiphol beter functioneren.
Lelystad Airport kan regionale vluchten van Schiphol overnemen en daarmee Schiphol ontlasten.
Wat BVNL betreft gaat vliegveld Lelystad zo snel mogelijk open. Het is niet uit te leggen waarom Lelystad Airport al meer dan drie jaar klaar is en nog steeds niet open gaat. De luchthaven kan op termijn groeien van 10.000 naar uiteindelijk 45.000 vluchten per jaar.
Zorgt voor verspreiding van vliegverkeer. En het verhoogt de werkgelegenheid.
Mits de aanvliegroute over Overijssel niet wordt gebruikt.
Lelystad Airport kan operationeel worden als het economisch gerechtvaardigd is en eventuele schade aan omwonenden wordt vergoed.
BBB is tegen de snelle opening van Lelystad Airport vanwege de milieulast en overlast voor omwonenden. Grondig onderzoek naar de impact ervan en het zorgvuldig overwegen van alle belangen zijn voordat besluiten worden genomen.
Het CDA wil vliegveld Lelystad niet openen. Zo voorkomen we overlast en uitstoot door zogenaamde laagvliegroutes boven woon- en kwetsbare natuurgebieden.
D66 wil de balans tussen luchtvaart en omgeving herstellen, en reizen op andere manieren goedkoper en beter maken. Lelystad Airport kan niet open. De impact op het klimaat en de leefbaarheid van de regio is te groot om meer vluchten te stimuleren.
De uitstoot van stikstof en broeikasgassen moet omlaag en daar moet de luchtvaart ook een bijdrage aan leveren. Schiphol staat al voor de opgave om te krimpen. In zo een situatie is de opening van een nieuwe luchthaven onverstandig.
In tijden van een klimaatcrisis een nieuw vliegveld openen is onverantwoord. Daarnaast levert het veel overlast op voor omwonenden en mensen die onder de geplande aanvliegroutes wonen. In plaats van meer vliegvelden te openen, zetten wij in op snelle, internationale treinenverbindingen.
We moeten minder vliegen, niet meer. Het openen van een extra luchthaven voor vakantievluchten past daar niet bij. Flevoland en de gemeente Lelystad moeten wat de ChristenUnie betreft wel worden gecompenseerd.
Volt wil dat vliegveld Lelystad gesloten blijft.
De luchtvaart moet krimpen, niet groeien. Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten. Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten. Hier ontstaat ruimte voor woningen en natuur.
FVD vindt dat Schiphol alle ruimte moet krijgen om vluchten op te vangen die anders naar Lelystad zouden gaan. Het krimpen van Schiphol en de opening van vliegveld Lelystad zou betekenen dat er overlast ontstaat in een gebied die dat tot op heden nog niet had.
De SGP wil alleen openstelling van vliegveld Lelystad als er vluchten verplaatst worden van Schiphol naar Lelystad om de overlast bij Schiphol verder te beperken en er geen sprake is van laagvliegroutes over onder meer de Veluwe. De SGP wil voorkomen dat openstelling gebruikt wordt voor nieuwe beste
Vliegvelden mogen niet verder uitbreiden. We zetten ons op Europees niveau in om een Europees spoornetwerk te realiseren om korteafstandsvluchten uit te faseren. Voor gemeenschappen uit de voormalige koloniën worden prijsstijgingen van vliegtickets naar hun land van herkomst gecompenseerd.
Vliegveld Lelystad gaat niet open voor de commerciële burgerluchtvaart; wij vinden de economische baten niet opwegen tegen de maatschappelijke kosten en investeringen die nog nodig zijn.
Piratenpartij - De Groenen staan voor duurzaam vervoer en een gezonde leefomgeving. Lelystad Airport kan niet uitbreiden, omdat dit ten koste gaat van de gezondheid van omwonenden en de omliggende natuur. Boerderijen opkopen voor meer vluchten is onwenselijk. https://programma.piratenpartij.nl/
50PLUS vindt dat zonder Lelystad er al voldoende regionale luchthavens in Nederland zijn en is dus tegen openen van Vliegveld Lelystad.
Vliegveld Lelystad had nooit gebouwd moeten worden. Nu Schiphol krimpt is er geen noodzaak meer. Vliegveld Lelystad gesloten houden is beter voor het klimaat, de volksgezondheid en de rust in de vier provincies onder de geplande vliegroutes.
Geen nieuwe luchthavens zoals Lelystad Airport. Splinter is voorstander van het beperken van het aantal vluchten. Splinter wil inzetten op duurzame openbare vervoersmiddelen, zoals betaalbare internationale treinverbindingen. Vliegveld Lelystad ligt ook nog eens pal naast een kwetsbaar natuurgebied.
NL PLAN is niet voor het uitbreiden van het vliegverkeer, of dat nu op Schiphol of Lelystad plaatsvindt. NL PLAN wil vliegen ontmoedigen met een groentax per kilometer.