Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Betalen per gereden kilometer, zodat elektrische auto’s ook meebetalen aan goede wegen, is eerlijker dan het huidige systeem. De autobelastingen gaan niet omhoog. Betaalbaarheid voor middengroepen en ondernemers is een voorwaarde voor dit systeem en we houden oog voor het platteland.
D66 wil dat mensen die het meeste gebruik maken van autowegen ook het meeste bijdragen. Zo voorkomen we files en betaal je alleen voor gereden kilometers. D66 houdt rekening met regio's waar mensen niet zonder de auto kunnen door hen een korting te geven en te investeren in beter openbaar vervoer.
Het is eerlijker dat je betaalt voor het gereden aantal kilometers. Zo dragen mensen die veel rijden meer bij. Voor regio's waar mensen afhankelijk zijn van de auto omdat het OV geen alternatief is rekenen we een lager tarief. Ook willen we het OV overal beter toegankelijk maken.
We moeten onze wegen beter benutten. We introduceren voor de auto een kilometerprijs die gedifferentieerd is naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.
Volt wil dat de vervuiler betaalt. Daarom wordt in plaats van het bezit, het vervuilende effect van autorijden belast.
Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. De nieuwe beprijzing gaat gepaard met strikte privacywaarborgen. We investeren ook in openbaar vervoer en maken deelmobiliteit fiscaal aantrekkelijker. Zo word je minder afhankelijk van het bezit van een auto, en betaal je alleen voor vervoer dat je gebruikt.
Het bezit van een auto is geen probleem maar de belasting van het wegennet en alles daarbij komend zoals parkeren is wel een stevige kostenpost voor de overheid. Dus het is beter om het gebruik in plaats van het bezit van een auto te belasten. De kilometerheffing is daarom een goede maatregel.
Er wordt een eerlijke kilometerheffing ingevoerd. Auto’s dragen op basis van het aantal gereden kilometers, binnen of buiten de spits, bij aan het onderhoud en de aanleg van infrastructuur. Hierbij tellen kilometers die gereden worden in dunbevolkte gebieden niet mee.
Dit voorkomt meer Co2 uitstoot. Stimuleert het bewuster gebruik van de auto.
NL PLAN is voor een kilometerheffing in de plaats van wegenbelasting. Wel is NL PLAN tegen bureaucratische controlesystemen. De kilometerheffing wordt berekend aan de hand van de jaarlijkse APK-keuring.
LEF is voorstander van betalen naar gebruik. Daardoor daalt het aantal files en stijgt ons humeur. Autobezit moet ook belast blijven. Er zijn te veel auto's per persoon. Daardoor gaan we te vaak tegelijkertijd de weg op. LEF wil meer investeren in spoor, wandelen en fietsen omdat dit gezonder is.
We voeren geen rekeningrijden in. Dit is oneerlijk voor mensen die in dunbevolkte gebieden wonen en van hun auto afhankelijk zijn en relatief lange afstanden moeten afleggen voor werk, boodschappen of familiebezoek.
Wie in de regio woont heeft minder alternatieven voor de auto dan iemand in de stad. Het CDA is daarom geen voorstander van rekeningrijden op het platteland, omdat je daarmee mensen die voor hun dagelijks leven afhankelijk zijn van de auto harder raakt.
We willen geen rekeningrijden. In veel regio's is er geen goed openbaar vervoer en zijn afstanden groter. Een auto is daar geen luxe, maar een noodzakelijk vervoersmiddel om bijvoorbeeld naar werk of het ziekenhuis te gaan. Het is oneerlijk om van inwoners van deze regio's meer belasting te innen.
JA21 is fel tegenstander van het rekeningrijden. Automobilisten, die gewoon met hun auto naar hun werk moeten, mogen niet nog harder gestraft worden. JA21 wil dat de auto niet langer als melkkoe wordt gebruikt en pleit ook voor lagere accijnzen aan de pomp.
Rekeningrijden maakt het voor de gewone burger onbetaalbaar om de auto te gebruiken. De PVV is tegen de invoering van rekeningrijden.
DENK is tegen het betalen voor elke kilometer. Deze belasting zal lage - en middeninkomens keihard raken in de portemonnee en daarmee zorgen voor vervoersarmoede.
FVD vindt dat rekeningrijden mensen die veel rijden voor hun beroep onredelijk raakt. Mensen betalen al belasting per kilometer namelijk via de accijns op brandstof.
De SGP begrijpt de gedachte achter betalen per kilometer in plaats voor autobezit. Het helpt tegen de filedruk en voor het milieu. De SGP kan de huidige plannen vanwege de al hoge brandstofprijzen en de negatieve gevolgen voor mensen in het landelijk gebied echter niet steunen.
BIJ1 zet zich in voor het faciliteren van gratis en toegankelijk openbaar vervoer. Tot die stap genomen is, verhogen we niet de lasten van automobilisten.
BVNL wil voorkomen dat in 2030 rekeningrijden ingevoerd gaat worden. Het bijhouden van het aantal gereden kilometers is ondoenlijk. Een ander groot probleem: rekeningrijden is extreem fraudegevoelig.
We zijn tegen een kilometerheffing voor personenauto’s. Op het platteland is er voor de auto vaak geen alternatief om grote afstanden af te leggen.
De Libertaire Partij is tegen een nationale kilometerheffing omdat de overheid geen gedrag mag beïnvloeden.
Piratenpartij - De Groenen staan voor bescherming van privacy. Voor kilometerheffing is extra registratie nodig, en dit maakt extra surveillance mogelijk. Om automobilisten per km te laten betalen, is volgens het subsidiariteitsbeginsel accijns op benzine een betere oplossing. piratenpartij.nl
De automobilist betaalt al per gereden kilometer. Er wordt immers (erg veel) accijns geheven over de brandstof.