Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Veel mensen staan dagelijks vast op de snelwegen langs en naar Utrecht. De snelwegen bij Utrecht zijn essentieel voor de bereikbaarheid van ons hele land. Daarom vindt de VVD het van belang dat er extra rijbanen aangelegd worden.
Bij knooppunt Amelisweerd staan al jaren grote files en staat de verkeersveiligheid onder grote druk. Dit wil het CDA oplossen. Als de regio met een alternatief komt waardoor deze problemen worden opgelost, dan moet dit plan serieus overwogen worden.
De A27 zal vanwege een toename van het aantal verkeersbewegingen en de groei van de bevolking van Utrecht moeten verbreden. JA21 kiest oplossingen waarbij Amelisweerd zoveel mogelijk behouden blijft, bijvoorbeeld door ondertunneling of overkapping.
De PVV wil investeren in onze wegen en daardoor de auto ruim baan geven. Utrecht is een van de drukste punten van Nederland en dagelijks staan daar mensen in de file. De bevolking groeit en het autogebruik neemt toe. Daarom is het noodzakelijk om te investeren in nieuwe wegen.
Deze verbreding helpt om de reistijd en files in te korten. Het verlies aan natuurgebied wordt gecompenseerd door elders extra bomen te planten.
FVD vindt dat de A27 uitgebreidt moet worden om een goede verkeersstroom te bevorden, echter moet de verloren natuur gecompenseerd worden.
Er wordt al jarenlang gesproken over deze snelwegverbreding. Het is tijd dat hier de schop in de grond gaat. Utrecht is een belangrijke draaischijf voor het Nederlandse autoverkeer. Er staan veel files op dit gedeelte van de snelweg. De SGP is daarom voor meer rijbanen.
BVNL blijft bij het plan om de A27/A12 aan de oostkant van Utrecht verder te verbreden. Op het traject van ruim 20 kilometer komen extra rijstroken. Daarnaast krijgt de A27 tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd gescheiden rijbanen, zodat het doorgaande verkeer wordt bevorderd.
Dit ligt vlakbij de verkeersader Utrecht en voorkomt hiermee veel file vertraging.
Het doorstromen van het verkeer is in het belang van iedereen. De Co2 uitstoot wordt verminderd, waardoor meer natuur behouden blijft. Het aantal gekapte bomen dienen teruggeplaats te worden in een nader te bepalen gebied.
BBB is geen voorstander van verbreding van de A27, wanneer dat ten koste gaat van de bomen bij Amelisweerd. Tegelijkertijd moet er wel een oplossing komen voor het knelpunt.
Om de natuur te beschermen zijn wij tegen boskap en uitbreiding van de snelweg bij Amelisweerd bij Utrecht. D66 is voorstander van alternatieven om meer rijbanen te creëren, bijvoorbeeld door de lijnen op de snelweg beter te tekenen.
Daarvoor moet een belangrijk deel van het naastliggende bos gekapt worden. Daarom is de SP hier niet voor.
Amelisweerd is een mooi natuurgebied bij Utrecht. Het is zonde om een deel hiervan op te offeren voor asfalt. Bovendien lossen meer rijbanen op de lange termijn de problemen met drukte niet op. We kunnen beter inzetten op betaalbaar openbaar vervoer en goede verbindingen voor fietsers.
Het verbreden van de snelweg zorgt ervoor dat een waardevol en uniek stuk bos verloren gaat. Dit is niet nodig ook omdat er minder verregaande alternatieven zijn.
Volt wil geen verdere uitbreiding van de snelweg bij Amelisweerd, maar ziet liever een extra inzet op bijvoorbeeld snelbussen.
Er komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen, waaronder de A27 bij Amelisweerd en de A15 door de Rijnstrangen. Meer asfalt lost files niet op, maar zorgt voor een toename van autogebruik en daarmee voor een verdere stijging van de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof.
Met de verbreding van de snelweg worden duizenden bomen, waaronder oude eiken, vernietigd. BIJ1 is tegen het vernietigen van bestaande natuur om een weg te verbreden.
We willen ruimte bieden voor een alternatief voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, binnen de budgettaire en verkeerskundige randvoorwaarden.
Het verbreden van de snelweg bij Amelisweerd is een afweging die alleen lokaal genomen kan worden en niet vanuit den Haag mag worden opgedrongen.
Piratenpartij - De Groenen staat voor toekomstgericht beleid. Meer asfalt trekt meer auto's aan. OV is veel compacter. Investeren in toegankelijk en betaalbaar OV is een betere en goedkopere optie om files te bestrijden. Lees meer: https://programma.piratenpartij.nl/#mobiliteit
Snelwegen uitbreiden is niet meer van deze tijd. 50PLUS wil in plaats van uitbreiding van snelwegen meer capaciteit en mogelijkheden in het openbaar vervoer gerealiseerd zien.
LEF is voor diversiteit binnen de mobiliteit van Nederland. Auto's en snelwegen nemen in Nederland al genoeg ruimte in. We moeten investeren in spoor, fietsen en wandelen voor de 15-minuten stad. Bredere wegen trekken meer weggebruikers aan. Voor je het weet staat het weer vast.
Nee, Amelisweerd moet als natuurgebied worden beschermd. Meer rijbanen op die plek lost de filedruk niet op.
Het verbreden van de snelweg bij Amelisweerd gaat ten koste van natuurgebied. NL PLAN pleit voor gratis en betrouwbaar openbaar vervoer, zodat het aantrekkelijker en logischer wordt om de auto thuis te laten staan.