Sinds 2021 betaalt elke passagier die vanuit Nederland vliegt daar belasting voor. Het bedrag is nu 26,43 euro. Vliegtuigen stoten veel koolstofdioxide (CO2) uit, dat bijdraagt aan opwarming van de aarde. De belasting op vliegreizen moet ervoor zorgen dat de prijsverschillen tussen vliegtickets en treinkaartjes kleiner worden. Deze belasting geldt niet voor vrachtverkeer, kleine vliegtuigen en mensen die overstappen.
Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Voor het CDA geldt het principe: "de vervuiler betaalt", ook in de luchtvaart. Het CDA vindt dat passagiers van priv\u00e9jets, overstappers en mensen die grote afstanden vliegen daarom ook een bijdrage moeten leveren.
D66 wil een eerlijke vliegbelasting gericht op mensen die heel veel en ver vliegen. Daarnaast wil D66 privévluchten veel zwaarder belasten. Zo ontzien we het gezin dat af en toe op vakantie gaat.
Het vliegtuig is het meest vervuilende vervoersmiddel, maar vliegen wordt nu door de overheid goedkoop gehouden met allerlei belastingvoordelen. Dat moet veranderen. Als alternatief zetten wij in op duurzaam reizen, zoals internationale treinen voor korte afstanden.
Vliegen is ontzettend vervuilend, maar die vervuiling wordt bijna niet belast. Daarom moet er een hogere belasting op vliegreizen komen en moet het juist goedkoper worden om (internationale) treinreizen te maken over langere afstand.
Volt wil de vliegbelasting verhogen op basis van afstand (hoe groter de afstand, hoe hoger de belasting). Daarnaast moet er onderzoek gedaan worden hoe we ook extra kunnen belasten op basis van hoe vaak iemand vliegt.
Er komt een progressieve vliegtaks voor consumenten, die hoger wordt als je vaker vliegt. Priv\u00e9vluchten worden verboden. We investeren in internationale treinverbindingen om deze goedkoper, sneller en toegankelijker te maken en helpen luchtvaartpersoneel aan banen met een beter toekomstperspectief.
De SGP wil verhoging van de vliegbelasting. Nu wordt nog nauwelijks belasting betaald voor (verre) vliegreizen, terwijl het wel schadelijke gevolgen heeft voor het milieu. De SGP wil de belasting op vliegtickets verhogen.
In internationaal verband pleiten we voor BTW op vliegtickets, accijns op kerosine en een afstandsafhankelijke vliegbelasting voor intercontinentale vluchten.
Piratenpartij - De Groenen staat voor 'de vervuiler betaalt'. Daarom willen we o.a. belasting heffen op kerosine en BTW op vliegtickets. Van de opbrengsten willen we internationale treinreizen goedkoper maken, zodat de duurzame optie niet langer de dure optie is. https:\/\/programma.piratenpartij.nl\/
In het kader van klimaatverbetering is vliegen zeer onwenselijk. Door de prijzen van vliegreizen te verhogen zal het reizen met de trein aantrekkelijker worden en dat is gunstig voor het klimaat. De belastingverhoging vliegreizen moet dan wel aangewend worden voor het aanleggen van spoorlijnen.
Er wordt momenteel geen belasting geheven op kerosine en geen BTW over vliegtickets. Dit moet vanzelfsprekend wel gebeuren om onze klimaatdoelen te halen. LEF wil terug naar 0 graden opwarming. Het boek Drawdown van Paul Hawken toont 100 manieren waarop dat kan.
Splinter is voorstander van het beperken van het aantal vluchten en wil vervuiling belasten. Splinter wil inzetten op duurzame openbare vervoersmiddelen, zoals betaalbare internationale treinverbindingen.
De PPvB benadrukt het belang van duurzaamheid en het milieu. We ondersteunen een hogere vliegbelasting om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te verminderen en duurzame vervoersalternatieven aantrekkelijker te maken. Dit geldt ook voor de cruise-industrie, waar we streven naar vergelijkbare duurzaamhe
We willen dat vliegtuigen schoner worden en de trein een beter alternatief. Daarvoor zijn investeringen nodig en Europese afspraken over het gelijker belasten van kerosine. Vliegtickets extra belasten betekent dat meer mensen vanuit België of Duitsland gaan vliegen.
Hoewel de vliegbelasting recent verveelvoudigd is, vindt BBB dat elke beleidsoptie zorgvuldig overwogen moet worden. We staan open voor gesprekken over vliegtaks in heel Europa, maar wensen niet per definitie voor of tegen te zijn zonder uitgebreide overweging.
De SP is tegen de vliegtaks. 8% van de bevolking maakt 40% van de vliegreizen. Nog eens 40% van de vliegreizen wordt gemaakt door mensen die overstappen op Schiphol. Wij willen gericht veelvliegers belasten, niet mensen die \u00e9\u00e9n keer per jaar op vakantie gaan.
Vliegen moet weer betaalbaar worden en JA21 wil af van fiscale ontmoedigende maatregelen zoals de vliegbelasting. De verdriedubbeling van de vliegbelasting willen we terugdraaien. Op deze manier wordt vliegen direct weer een stuk betaalbaarder.
De PVV is tegen het extra belasten van vliegen.
Veel Nederlanders hebben familie wonen in verre landen. Het verhogen van de prijzen voor vliegtickets kan ertoe leiden dat zij niet meer hun familieleden kunnen bezoeken. DENK is daarom tegen een vliegtaks.
FVD is voor een algehele belastingverlaging.
Er komt BTW en accijns op kerosine, en we zetten ons op Europees niveau in om een Europees spoornetwerk te realiseren om korteafstandsvluchten uit te faseren. Voor gemeenschappen uit de voormalige koloni\u00ebn worden prijsstijgingen van vliegtickets naar hun land van herkomst gecompenseerd.
Er moet geen vliegtax komen. We gaan investeren in de vliegvelden Schiphol, Rotterdam\/The Hague, Eindhoven en Eelde. Vliegveld Lelystad gaat zo snel mogelijk open.
Alle belastingen, waaronder die voor vliegen, moeten worden afgeschaft. De Libertaire Partij is tegen iedere vorm van gedragsbe\u00efnvloeding door de overheid.
Vliegen moet voor iedereen mogelijk blijven.