Grote bedrijven, de bouw, het verkeer en vee zorgen voor de meeste stikstof in de lucht. Om de Europese natuurdoelen te halen moet de uitstoot van stikstof flink omlaag, want die is slecht voor de natuur. Door stikstof gaan namelijk veel planten, bomen en dieren dood. De regering heeft in de wet vastgelegd dat er in 2035 de helft minder stikstof in de lucht moet zijn. Volgens deze stelling zou dat dus eerder moeten.
Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
D66 wil schonere lucht, schoon water en een gezonde bodem zodat we goed voedsel kunnen verbouwen. Daarvoor moet de stikstofuitstoot omlaag, en kijkt D66 niet alleen naar de landbouw maar ook de industrie en luchtvaart. Zo herstellen we de natuur en kunnen we weer huizen bouwen.
De hoge stikstofuitstoot in Nederland is schadelijk voor onze natuur, de kwaliteit van het water en van de bodem. Daarom moet de veestapel kleiner en de industrie schoner. We gaan zo snel mogelijk aan de slag om de natuur te herstellen, bijvoorbeeld door het verbinden van natuurgebieden.
Volt wil de uitstoot van stikstof sterk terugdringen. We moeten zo snel mogelijk met Europese regels komen \u00e9n staan achter de internationale afspraken om in 2030 de meest kwetsbare natuur tot beschermd natuurgebied uit te roepen.
De natuur heeft zwaar te leiden onder het stikstofoverschot. Om de achteruitgang van de natuur te stoppen, moet er minimaal 70% minder stikstof worden uitgestoten in 2030. We leggen dit doel wettelijk vast. De veehouderij krimpt met 75% en ook industri\u00eble bedrijven dringen hun uitstoot terug.
De urgentie is enorm hoog. Het navelstaren op jaartallen vertroebelt deze urgentie. Wat BIJ1 betreft, als de stikstofuitstoot niet gisteren al op 0 stond, dan morgen.
Neerslag van stikstof zorgt ervoor dat een klein aantal soorten anderen gaat overwoekeren, en bedreigt ecosystemen en biodiversiteit. Grote vervuilers als hoogovens, luchthavens en de bio-industrie zijn te lang met rust gelaten. We moeten stikstofuitstoot inperken en de biodiversiteitscrisis keren.
De stikstofuitstoot moet direct omlaag. Dat is beter voor de economie en de natuur. LEF wil circulair ondernemen versnellen door de echte prijs te berekenen voor producten. De uitstoot kan dan binnen no time omlaag. TATA Steel, dat meer uitstoot dan landbouw en veehouderij samen, moet direct dicht.
In 2030 wil Splinter het stikstofgehalte gehalveerd hebben ten opzichte van 2020. Ecologen waarschuwen: hoe langer je wacht met maatregelen, hoe meer de natuur achteruitgaat en hoe duurder het uiteindelijk wordt om dit te herstellen. Uitstel leidt daardoor ook tot minder perspectief voor boeren.
De PPvB ziet het verminderen van stikstofuitstoot als cruciaal belang voor een gezond ecosysteem. We steunen innovatieve oplossingen zoals vertical farming, maar streven wel naar een evenwichtige aanpak waarbij innovatie centraal staat.
De discussie over stikstof is gepolariseerd, ook als het gaat om de jaartallen. We moeten gewoon aan de slag gaan. Wij richten onze aandacht op een effectieve aanpak die zorgt voor een daling van de stikstofuitstoot. Het doel in de huidige Stikstofwet voor 2035 staat. Maar hoe sneller, hoe beter.
De huidige Stikstofwet gaat wat BBB betreft van tafel. Bij de stikstofaanpak willen we de focus leggen op natuurkwaliteit, in plaats van dieraantallen, hectares en stikstof. Daarnaast willen we innovatie inzetten om stikstofuitstoot te verminderen en Nederland van het stikstofslot te halen.
Het CDA wil de natuur zo snel mogelijk in goede staat brengen door middel van een gebiedsgerichte aanpak samen met boeren en tuinders. Hierbij kiezen we voor een realistisch tijdspad en houden we vast aan de huidige stikstofwet waarin het streefjaar op 2035 staat.
We stoten in ons land te veel stikstof uit. Dat is slecht voor de natuur. Dit doel (2030) was goed, maar is door falen van het kabinet onmogelijk geworden. De nieuwe regering moet met provincies en boeren verloren tijd inhalen en uitstoot snel beperken. Daarbij moet er perspectief zijn voor boeren.
Het is goed en nodig om de stikstofuitstoot te halveren. Dat is belangrijk voor de natuur. 2030 is niet realistisch, daarom hanteert de ChristenUnie de deadline uit de huidige stikstofwet, dat is 2035. Alle sectoren, dus ook industrie en luchtvaart, moeten daaraan hun steentje bijdragen.
JA21 heeft een initiatiefnota geschreven om de grote knelpunten in de Stikstofwet op te lossen. De huidige rekenmodellen zijn totaal onrealistisch. Door een realistische interpretatie van "de staat van de natuur" halen we Nederland van het stikstofslot. Halvering van stikstof voor 2030 is onnodig.
Stikstofregels moeten van tafel of op zijn minst worden versoepeld, zodat er weer huizen en wegen kunnen worden gebouwd en onze boeren weer kunnen boeren.
DENK staat voor klimaatrealisme. De kwaliteit van onze natuurgebieden hangt van meer af dan alleen stikstof. Daarom wil DENK zich niet fixeren op stikstof alleen, maar moet er een realistische maatstaf komen voor de algehele kwaliteit van de natuur.
FVD vindt dat het volledige stikstofbeleid van tafel moet. Het is een volledig bureaucratisch probleem - er is dus geen enkele reden om door te gaan met het beleid.
De SGP vindt dit onhaalbaar. Onder meer de landbouw heeft mogelijkheden om de stikstofuitstoot te verlagen. De vele gezinsbedrijven in deze sector hebben hier echter voldoende tijd, instrumenten en geld voor nodig. De SGP wil geen beleid over de rug van boeren.
BVNL wil dat de stikstofdwaling per direct van tafel gaat. Boeren, vissers en bouwers worden knettergek van dit verzonnen probleem. Bovendien zet deze stikstofhoax onze voedselsoevereiniteit op het spel, daar boeren en vissers gedwongen moeten stoppen.
De uitstoot van stikstof moet significant worden teruggedrongen in 2035. Daartoe vervangen wij de normen voor stikstofdepositie in de wet door reductiedoelen voor stikstofuitstoot, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen uitstoot van ammoniak (NH3) en stikstofoxiden (NOx).
De Libertaire Partij ziet milieumaatregelen als vergunning om te mogen vervuilen. Bij schade of dreigende schade door vervuiling moet je bij de rechter je gelijk kunnen halen.
Om in deze stikstofcrisis de toenemende belasting van het milieu door aanwas verkeer, intensivering landbouw, groei industrie terug te dringen zijn maatregelen nodig. Op Europees niveau moet onderzocht worden hoeveel stikstof er minder kan op welk tijdstip en met welke maatregelen.
Alle klimaat\/stikstof gekte moet DIRECT van tafel.