In sommige gemeenten reizen mensen die ouder zijn dan 65 al gratis met het openbaar vervoer. Ook hebben veel vervoersbedrijven kortingsregelingen voor ouderen. Als mensen vanaf 65 jaar gratis met trein, tram en bus kunnen reizen, hebben de vervoersbedrijven minder inkomsten.
Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
BBB ziet gratis OV voor 65-plussers als een investering in sociale mobiliteit en betrokkenheid. Dit beleid vergroot de toegankelijkheid van openbaar vervoer voor ouderen, bevordert hun sociale activiteit en vermindert isolement.
Openbaar vervoer dient voor iedereen goedkoper en toegankelijker te worden. Specifiek voor deze doelgroep is dit extra belangrijk. In een aantal gemeenten mogen ouderen al gratis met het OV reizen. Het is eerlijk om dit landelijk voor iedereen te regelen.
Onze ouderen verdienen gratis openbaar vervoer.
Veel ouderen hebben niet genoeg geld om de hoge OV-kosten te betalen. Het OV dient daarom gratis te zijn voor onze ouderen. Rijke ouderen sluiten wij hiervan uit. Die kunnen het immers zelf betalen.
FVD denkt dat ouderen vanaf 65 jaar genoeg gedaan hebben voor Nederland, en het is goed om iets terug te doen.
BIJ1 wil dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is. Het openbaar vervoer moet daarom voor iedereen gratis worden.
BVNL is zelfs voor gratis OV. Het biedt o.a. meer mogelijkheden voor mantelzorgers, minder files, minder parkeerproblemen en minder auto\u2019s in steden.
Piratenpartij - De Groenen willen het OV gratis maken voor iedereen. Dit kost slechts 4 miljard; 1\/10 van wat we nu uitgeven aan fossiele subsidies. Dit stimuleert duurzaam vervoer en is de goedkoopste manier om het fileprobleem op te lossen. Dat is beter voor milieu en klimaat.
50PLUS vindt dat iedereen met gratis openbaar vervoer moet kunnen reizen en om te beginnen in de daluren.
Dit komt ten goede van de inkomsten van onze ouderen.
LEF wilt gratis openbaar vervoer voor iedereen.
Openbaar vervoer moet voor iedereen toegankelijk zijn. Om het autogebruik tegen te gaan, is het verstandig om deze specifieke doelgroep gratis OV aan te bieden, omdat het OV zo langzamerhand onbetaalbaar aan het worden is.
Volt wil een nieuw tarievenstelsel voor het openbaar vervoer. Waarbij het combineren van vervoersmiddelen, lange reizen en reizen in de regio goedkoper wordt. Dit kan in sommige gevallen gratis zijn.
De VVD wil de betaalbaarheid van het hele OV verbeteren voor iedereen. Op dit moment krijgen 65-plussers korting in het openbaar vervoer. In diverse gemeentes kunnen 65-plussers al gratis met het openbaar vervoer. We laten het aan gemeentes om de afweging te maken of 65-plussers gratis mogen reizen.
Mensen van 65 jaar en ouder krijgen momenteel korting op de trein, tram en bus. Wat het CDA betreft blijft dat zo. Gratis openbaar vervoer voor deze groep zou in de praktijk leiden tot hogere belastingen om deze maatregel te kunnen financieren. Het CDA is daar tegen.
D66 wil dat het openbaar vervoer voor iedereen betaalbaar en toegankelijk is. Daarom stelt D66 een Klimaatticket voor waarmee je voor een vaste lage prijs per maand buiten de spits onbeperkt gebruik kan maken van trein, bus, tram en metro. Deze geldt voor jong en oud.
Het openbaar is voor veel 65-plussers belangrijk voor een sociaal leven en een duurzame manier van reizen. Wij zijn er daarom voor dat gemeenten de ruimte hebben om gratis OV aan te beiden voor bepaalde doelgroepen, waaronder 65-plussers. Dit hoeft wat ons betreft niet landelijk worden afgedwongen.
Het openbaar vervoer moet voor iedereen betaalbaarder worden, niet enkel voor ouderen.
Wij verlagen liever voor iedereen de kosten van het Openbaar Vervoer, dan dat we het met belastinggeld voor \u00e9\u00e9n groep gratis maken.
We maken het openbaar vervoer voor iedereen 50% goedkoper, en schaffen de btw op tickets af. Dit betalen we bijvoorbeeld door het afschaffen van fossiele subsidies. Wel maken we treinstations beter toegankelijk voor ouderen en mensen met een beperking. Het klassesysteem in de trein schaffen we af.
De SGP wil een algemene btw-vrijstelling voor reizen met het ov, zodat het voor iedereen wat aantrekkelijker wordt. Er zijn genoeg 65-plussers die een ov-reis prima kunnen betalen. Steun voor 65-plussers die het financieel moeilijk hebben, moet op andere wijze geregeld worden.
We hechten aan betaalbaar en betrouwbaar openbaar vervoer voor iedereen. We verkennen de invoering van een ticket voor onbeperkt reizen door het hele land in de daluren voor een bedrag per maand, naar Duits voorbeeld.
De overheid dient geen enkele groep mensen te bevoordelen ten opzichte van andere groepen. Het principe "De gebruiker betaalt" is eerlijk.
OV-toegankelijkheid voor ouderen is van groot belang. In plaats van gratis OV voor alle 65-plussers, kan een speciale kortingskaart voor ouderen met alleen AOW een passender alternatief zijn.