Accijns is een belasting op producten. De overheid gebruikt accijns om producten duurder te maken. Dit moet ervoor zorgen dat mensen door hoge kosten minder gaan gebruiken van die producten. De overheid wil met een hoge accijns op gas, diesel en benzine dat mensen zuiniger auto\u2019s kopen en minder rijden.
Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Om te zorgen dat autorijden betaalbaar blijft, willen we de accijnzen aan de pomp verlagen. Daarnaast willen we de reiskostenvergoeding verhogen. Dat helpt ook mensen die met het OV naar hun werk gaan.
BBB erkent de financi\u00eble last van hoge brandstofprijzen voor burgers en ondernemers. Door de accijnzen te verlagen, wordt mobiliteit toegankelijker en wordt economische activiteit in alle regio\u2019s gestimuleerd, met bijzondere aandacht voor de agrarische en transport sector.
Voor het CDA geldt het principe: "de vervuiler betaalt", maar dat mag niet betekenen dat prijzen z\u00f3 hoog worden dat mensen met lage of middeninkomens die afhankelijk zijn van een auto de kosten niet meer kunnen dragen, of dat mensen in grensregio's massaal over de grens gaan tanken.
Het leven is al veel te duur. De accijns zijn al (tijdelijk) verlaagd en de SP steunt dat. Als er niets gebeurt, dan gaan de accijns per 2024 weer (flink) omhoog en dan zullen wij pleiten voor verlaging. Ook de prijsstijgingen in het OV willen we schrappen. Vervoer moet voor iedereen betaalbaar zijn
De auto wordt steeds meer een melkkoe van de Nederlandse overheid. De brandstofprijzen schieten door het dak. Benzine in Nederland is zelfs het duurste van heel Europa. Dat komt door de hoge accijnzen. JA21 wil de accijnzen op benzine, diesel en lpg fors verlagen.
We betalen ons blauw aan benzine, gas en diesel. Dat is onacceptabel. De PVV wil daarom de accijns omlaag.
Nederland heeft de hoogste brandstofprijzen in Europa. Die mogen daarom fors omlaag.
FVD wil accijns en wegenbelasting omlaag en het kwartje van Kok teruggeven. Nederland mag niet langer het duurste autoland van Europa zijn.
De SGP wil de accijnzen verlagen. Door de hoge accijnzen is autorijden voor veel mensen nauwelijks meer te betalen. De belasting op bijvoorbeeld brandstof is al heel hoog, daar moet verandering in komen.
Alhoewel BIJ1 het van uiterst belang acht dat er radicale stappen worden genomen om de uitstoot te verlagen, moeten de lasten van klimaatbeleid eerlijk verdeeld worden. Autorijden moet betaalbaar blijven zolang het openbaar vervoer nog niet toegankelijk en betaalbaar is voor iedereen.
Alhoewel de benzine en diesel volgend jaar, mede dankzij BVNL, niet duurder wordt, zijn de Nederlandse accijnzen nog steeds torenhoog. Daarom zetten wij in op verdere verlaging van de accijns op benzine, gas en diesel.
Bij accijns op brandstoffen streven we, mede vanwege de grenseffecten, naar beperkte verschillen met andere landen.
Koopkracht moet zo snel mogelijk worden hersteld doormiddel van het afschaffen van accijns. Hogere welvaart leidt tegelijk tot een grotere zorg voor de leefomgeving.
Vanwege de accijns op autobrandstof wordt het autorijden voor veel mensen. Ook voor mensen die volledig afhankelijk zijn van hun eigen mobiliteit om van A naar B te kunnen komen. 50PLUS wil dat die mobiliteit gegarandeerd blijft.
Brandstof moet betaalbaarder worden!
De PPvB wil een balans vinden tussen duurzaamheid en betaalbare mobiliteit. We steunen groene energie, maar zien ook dat mensen afhankelijk zijn van hun auto. Accijnsverlaging kan helpen, maar het milieu blijft belangrijk.
D66 wil dat het betaalbaar is om van A naar B te komen. Daarom kiezen we voor investeringen in het OV en meer steun voor lage inkomens. Mensen kunnen zo zelf bepalen waar ze het extra geld aan uitgeven. Ook wil D66 een klimaatticket in het OV invoeren voor een laag bedrag per maand.
We moeten minder fossiele brandstoffen gebruiken. Daarom stimuleren wij het gebruik van ov, elektrische fietsen en elektrische auto's. Ook gaan mensen betalen naar verbruik. Regio's waar mensen afhankelijk zijn van de auto, omdat het openbaar vervoer geen goed alternatief is, betalen minder.
De ChristenUnie wil het fiscaal veel minder aantrekkelijk maken om het klimaat en de leefomgeving te belasten. Daarom willen we stoppen met fossiele fiscale voordelen. Een accijnsverlaging past daar niet bij.
Volt wil dat de belasting op vervuilend verbruik van fossiele grondstoffen verhogen. Dit is essentieel voor de transitie naar een klimaatneutraal Nederland en Europa.
Om de klimaatdoelen te halen moeten we zo snel mogelijk van fossiele brandstoffen af. De accijns hierop gaat juist omhoog, we verbieden fossiele reclame en er komt een waarschuwing op verkooppunten van fossiele brandstof, vliegreizen, cruisereizen en voertuigen met een fossiele brandstofmotor.
Accijnzen op brandstof mogen omhoog, als de overheid compenseert middels lagere wegenbelasting. De vervuiler betaalt. Belastingen en accijnzen moeten op Europees niveau geharmoniseerd worden. Piratenpartij - De Groenen zijn voor belasting op grondstoffen. programma.piratenpartij.nl\/#belastingen
Fossiele brandstof moet zo snel mogelijk worden uitgefaseerd. Lagere accijnzen geven een verkeerd signaal. Autorijden brengt veel verborgen kosten met zich mee. LEF is voor een gezonde samenleving waar meer gefietst en gewandeld wordt en alle voorzieningen binnen 15 minuten afstand te vinden zijn.
Splinter is geen voorstander van het verlagen van de accijns, maar we willen ook geen verhoging. Veel mensen zijn afhankelijk van hun auto en we willen geen mobiliteitsarmoede in de hand werken voor mensen die een elektrische auto niet kunnen betalen.