Het wegverkeer in Nederland stoot ongeveer 20 procent van de broeikasgassen uit. Een elektrische auto stoot tijdens het rijden geen broeikasgassen uit. Daarom geeft de overheid geld aan mensen die een elektrische auto kopen: 2.000 euro voor een gebruikte elektrische auto en 2.950 euro voor een nieuwe. Voor het opladen van een elektrische auto moet natuurlijk elektriciteit worden opgewekt en daarbij kunnen wel broeikasgassen vrijkomen.
Bekijk hoe alle politieke partijen staan tegenover deze stelling
Elektrische auto's zijn duurder dan vergelijkbare auto's die rijden op benzine of diesel. Daardoor kunnenmensen met een relatief hoog inkomen die wel betalen. Het is oneerlijk om deze groep te blijven subsidi\u00ebren. De SP kiest voor klimaatrechtvaardigheid waarbij iedereen mee kan doen.
Het rijden van een elektrische auto is een eigen keuze. JA21 wil subsidies en andere fiscale voordelen op elektrische auto\u2019s beperken. Daarbij willen wij een gelijk speelveld voor alle technologie\u00ebn cre\u00ebren, zoals het stimuleren van E-fuel-techniek. Ook moeten de accijns op brandstof omlaag.
Het is niet eerlijk dat de gewone Nederlander die geen dure elektrische auto kan betalen moet opdraaien voor de dikke Tesla van een ander. Wij vinden dan ook dat subsidies op elektrische auto\u2019s gestopt moeten worden.
FVD vindt dat de overheid geen actieve rol moet spelen in de hedendaagse 'klimaathype'. Als mensen zelf een elektrische auto kopen is dat prima, maar de overheid moet hier niet in faciliteren door subsidie te verstrekken.
Elektrische auto\u2019s zijn momenteel een luxe die niet voor iedereen toegankelijk is, ook met subsidie. BIJ1 zet zich voorlopig liever in op gratis en toegankelijk OV.
Het wel of niet stimuleren van de elektrische auto moet aan de markt worden gelaten en is geen taak voor de overheid.
We willen dat gebruik van een auto betaalbaar blijft. Elektrische auto\u2019s, die jarenlang fors fiscaal zijn gesubsidieerd, gaan meer bijdragen aan de belastingopbrengsten.
De overheid dient alle burgers gelijk te behandelen. Het bevoordelen van bepaalde groepen ten opzichte van anderen is onacceptabel. Bovendien beschouwt de Libertaire Partij subsidies als een vorm van ongewenste marktmanipulatie.
Piratenpartij - De Groenen staan voor effici\u00ebnt ruimtegebruik en duurzame oplossingen. Auto's nemen veel ruimte in. Wij stimuleren liever het delen van auto's, en het gebruik van het Openbaar Vervoer. Lees meer: https:\/\/programma.piratenpartij.nl\/#mobiliteit
De subsidie op elektrische auto\u2019s is vooral een subsidie voor rijk Nederland gebleken.
Vrije keuze, ook bij de aanschaf van auto's maar niet subsidi\u00ebren.
Elektrische auto's zijn duur en kunnen alleen aangeschaft worden door de hogere middenklasse. Subsidie doet geen recht aan de klassen hieronder.
Voor de PPvB is de overgang naar groene vervoersmiddelen cruciaal. Terwijl de markt voor elektrische auto's groeit, zien wij de noodzaak van een geleidelijke afbouw van subsidies. Ons doel is te investeren in een brede duurzame toekomst, niet alleen in auto's.
In de toekomst gaan we meer elektrisch rijden. Elektrische auto\u2019s zijn voor de meeste mensen nog te duur. Het is daarom nu nog nodig dat de overheid mensen helpt om elektrisch te gaan rijden, zodat er de komende jaren meer betaalbare modellen en occasions op de markt komen.
BBB steunt subsidies voor elektrische auto's, echter we benadrukken het belang van onderzoek naar en stimulering van diverse duurzame vervoersmiddelen, niet enkel focussen op elektrisch rijden. Netcongestie en alternatieve brandstoffen verdienen ook aandacht.
Het CDA wil schoner en duurzamer rijden stimuleren. Daarom willen wij dat het rijden van een elektrische auto ook mogelijk wordt voor gezinnen met lagere of middeninkomens. Om dat te bereiken vinden we dat stimulering vooral naar auto's in het lage en middensegment moet gaan.
D66 wil werken aan een schonere lucht en het klimaat. Daarom blijven wij het aanschaffen van elektrische auto\u2019s stimuleren. Dit bouwen we af, maar is nu nog nodig. Deze steun moet vooral gaan naar tweedehands auto's, zodat dit voor zo veel mogelijk mensen bereikbaar wordt.
Subsidies voor elektrische auto\u2019s zijn nu vooral in het voordeel van mensen die al veel geld hebben. We willen sociale ongelijkheid tussen mensen juist verminderen. Daarom helpen we mensen met een laag- en middeninkomen om over te stappen op een elektrische auto, met gerichte subsidies.
De ChristenUnie wil ervoor zorgen dat elektrisch rijden na 2025 goedkoper wordt en niet duurder, zoals nu dreigt te gebeuren.
Volt wil een omslag naar uitstootvrij, en dus wil Volt dat mensen tot 2030 een subsidie kunnen ontvangen voor de aanschaf van een elektrische auto. Volt wil echter ook dat de maximum catalogusprijs van auto\u2019s die met subsidie worden gekocht na 2025 langzaam maar zeker afgebouwd wordt.
De klimaatcrisis vereist dat we snel stoppen met olie. Daarom stimuleren we de overgang naar elektrische auto\u2019s. Maar het aantal auto\u2019s moet ook minder, ze nemen veel ruimte in en er zijn heel veel vervuilende grondstoffen voor nodig. Daarom zetten we in op meer en goedkoper ov en deelmobiliteit.
DENK is tegen Tesla-subsidies voor miljonairs. Daarentegen wil DENK w\u00e9l subsidies voor de gewone burger die een elektrische auto wil kopen. Lage- en middeninkomens moeten ook de kans krijgen om een elektrische auto aan te schaffen.
De SGP wil geen financi\u00eble steun voor grote, zware elektrische auto's (SUV's), omdat deze meer energie gebruiken dan nodig is en het wegdek belasten. Integendeel. De SGP wil wel financi\u00eble steun voor kleinere, nieuwe, maar ook tweedehands elektrische auto's voor de gewone man.
Elektrisch rijden moet gestimuleerd worden voor de lagere inkomens. Duurzaam vervoer moet voor iedereen beschikbaar zijn. Daarom wil Splinter investeren in subsidie voor kleine elektrische auto's en niet in een subsidie voor alleen rijke mensen die ook zelfstandig een elektrische auto kunnen kopen.